Сега смятаме да приложим същата схема и върху вас, без разбира се, да ви караме да тичате като бесни из транспорта. Намерението ни е просто да ви направим една малка разходчица напред-назад в историята. Бихме ви помолили най-много да застанете с гръб към Лъвов мост и да погледнете право напред, по протежението на бул. Мария Луиза. Знаем какво ще видите – не съвсем спретнати сгради, всяка със свой собствен облик и височина. Знаем и защо е така. По време на бомбардировките над София, булевардът е бил тежко засегнат. Голяма част от постройките са били частично разрушени, а на собствениците им не са достигали средства. Затова всеки е поправил нанесените от бомбите щети дотам, докъдето може.
А преди, когато всичко на Мария Луиза й е било като по конец, районът е бил предпочитано и дори модно място за младежки разходки. Още през 1887, когато на картата на София се появява Централна гара, се оказва много важно улицата, като най-пряка отсечка към центъра на столицата, да е спретната, красива и зелена. Изграждат се централно и две локални платна, разделени с широки пешеходни ивици, засадени с по два реда акации. На площада пред Гарата пък изниква градинка с фонтан, внесен от Австро-Унгария. Зеленината обаче не е единстветата красотичка, привличаща градската младеж. В бюфета на гарата сервират пиво, пък и мястото е стратегическо за наблюдение на пристигащите и заминаващите влакове. Години по-късно, през 1901, булевардът отново защитава модната си слава. Този път поводът е пускането на първия трамвай. Маршрутът на мотрисата тръгвал от Централна гара и стигал до моста на Граф Игнатиев. Имало две класи – първа и втора, а разликата помежду им била само в тапицираните в зелен и червен плюш пейки. Софиянци обаче не били особено ларж, отказвали да платят пет стотинки по-скъпата първа класа и тя бързо изчезнала. Изчезнали и затворените конски коли, с които преди това столичани се придвижвали на дълги разстояния. Останал само навикът на господата да подвикват на ватмана да спре на местата, на които искат да слязат, или съответно – да се качат.
Сега бул. Мария Луиза е по-скоро сив и скучен. Обаче вие все пак застанете с гръб към Лъвов мост и погледнете по протежение на булеварда. Кой знае, може и да видите нещо повече.
Крачка назад по Мария Луиза
Навремето скъп наш приятел, отегчен от еднообразните места, на които младите хора си правят срещи, помоли да разчупим стереотипа. Препоръчахме му да пътува в трамвай номер 1 до последната му спирка, да се прехвърли на автобус 404, да преброи три спирки, да слезе, да тръгне по първата успоредна на булеварда и след пет преки да завие вдясно.