Замесените в това отговрно, но и вълнуващо начинание са гражданско сдружение Комикс Манифактура и издателство Потайниче. Първите от изброените са организация, целяща не да приватизира българската комикс история, а напротив – да я държи отворена за цялата общност. Основната идея зад възобновяването на Дъга е да се опази родното комикс наследство и да се предаде щафетата на новите поколения. Тази тенденция личи и в артистите, сътворили новото издание заедно: сред тях виждаме познати имена като автора на Бион, Даниел Атанасов – Сатанасов, който ни поднася чисто новата история Бонзай, но и голям набор от свежи автори и колективи.

Пътят към съживяването на емблематичните комикси е осеян с препятствия пред създателите на проекта. След многобройни срещи и запознанства, разговори с автори от миналите поколения на списанието и издирване на нови лица в бранша, две години и една пандемия по-късно Том 1 най-сетне е факт. Първият брой от поредицата е изготвен от редактора и координатор на проекта, Андрей Андров, визуалният редактор Джулано Димитров, редакторът и коректор Денис Българанов и графичният дизайнер Стефан Митов.

В Том 1 се радваме на 9 комикса, 8 от които следват традициите в това специфично разклонение на изкуството, а деветият е комикс игра, която позволява на всеки читател да избере своя собствен финал. Между страниците откриваме две неиздавани в България досега истории от сръбската поредица Вековници на Марко Стоянович с художник Иван Беров, както и нови заглавия като Пирамидата от Андрей Андров и Джулиано Димитров, Разни Фантасмогарии от Мартин Черногорски и Маргарита Стефанова, Без титла от Калоян Томов и други.

Предстои да разберем дали подновяването на култовата поредица ще оправдае очакванията на заклетите фенове на Дъга. Преди всичко е важна каузата в името на по-голямото присъствие на българските комикси на книжния пазар и разпространяването на популярността им. Вратите на сдружение Комикс Манифактура остават отворени за автори, художници и фенове, които искат да допринесат за бъдещето на комикс културата, а творбите им дори могат да се появят на страниците на някои от  бъдещите томове. След последното възобновяване на изданието от 2003 година сме готови за (надяваме се, добри) изненади и стискаме палци години наред да продължи да привлича почитатели от всички поколения.

Завръщането на обичани поредици винаги е нож с две остриета. Отличен пример за това е преиздаването на поредицата за Света на диска на Тери Пратчет, отделни романи от която няколко пъти през годините се появяваха с нови корици и различно оформление. По време на Панаира на книгата от 6 до 11 декември можем да видим и версията на Artline Studios, която, за щастие, се придържа към оригиналните илюстрации, но внася и модерна нотка. Подобна тенденция личи и в корицата на Том 1 на любимата на малки и големи комикс антология – добре познатото лого се появява на фона на доста по-изчистен и осъвременен дизайн. Важното обаче е съдържанието, до което можем да се докоснем по време на премиерата на 6 декември в НДК.

Надали ще срещнем отново Чоко и Боко или Билбо Бегинс, но пък си спомняме за тях с любов и научаваме малко повече за комиксите на Сотир Гелев тук.