Каква е темата на третия SDW?
Кръстихме темата Design is all around (или просто Дизайнът е навсякъде). Целта ни е да направим мащабно събитие, разпръснато из целия град, събитие, интересно както за професионалисти, така и за широката публика. Ще има над 20 изложби, много работилници, интересни лекции и уъркшопи, водени от световни имена.

С какво третото издание е по‑различно от предходните?
Една от основните ни цели e да отворим формата на фестивала и да покажем на масовата публика какво е дизайн. Нашето общество не обръща особено внимание на заобикалящата го среда, целта ни e да променим нагласите и да представим на хората качествен съвременен дизайн от различни сфери. Никой от нас не се замисля, че дизайнът ни засяга пряко – от чашата кафе, която използваме сутрин, през корицата на книгата, която четем в момента, пейката в парка, стола в банката, етикета на виното. Искаме хората да започнат да обръщат внимание на тези детайли, да изградим ново естетическо възприятие – нетърпимост към грозното и нефункционалното.

Какви са акцентите в тазгодишното издание?
Тази година акцентите са много. Има световноизвестни автори от различни сфери на дизайна, има и представяне на успешни български дизайнери, реализирали се по света. Едно от имената, които трябва да спомена, е Дейвид Пиърсън – дизайнер на кориците на издателство Penguin. Той ще бъде лектор и ще представи своя изложба с най-добрите си неща. Друго име, върху което искам да акцентирам, е Константин Грчич – един от най-влиятелните продуктови дизайнери в света. Джерърд Сейнт от Big Active (интервю с когото можете да намерите на сайта на Програмата – б.а.) ще застъпи темата за музикалния дизайн и всичко около визуалната страна на музиката. Специално за фестивала идва и кръстникът на guerilla рекламата – Марк Чалмърс от Perfect Fools – един най-добрите творчески директори в областта на интерактивната рек­лама в Европа.

Какво място намират българските дизайнери в SDW?
Ще представим много успешни български автори, които работят по света и у нас. Например модния дизайнер Владимир Каралеев, който се представи чудесно на берлинското модно изложение. Друг успешен дизайнер е Десислава Варджиева-Екарт, която e преподавател в академията по визуални изкуства в Лайпциг и е изключителен графичен дизайнер. Тя ще представи както нейни работи, така и работи на студентите й от Училището по визуални изкуствa в Лайпциг. Хубаво е българските студенти и българските учебни заведения да започнат да си сверяват часовника със света. Друго име, което няма как да подмина, е Красен Кръстев, който е с две магистратури от Холандия, а сега е преподавател в Американската академия в Дубай. Неговата лекция и уъркшоп ще бъдат на тема Кирилица.

Каква е мисията на дизайна в съвременното общество?
Дизайнът е нещо, което първо трябва да върши работа, но истински добрият дизайн трябва и да забавлява, да вдъхновява, да радва… В общи линии хората, които се занимават с дизайн, не са само артисти, защото той съчетава артистично и рационално мислене. Именно заради това ми харесва. Истински добрите дизайнери си задават много въпроси и извървяват дълъг път в намирането на точните отговори, преди да седнат пред белия лист.

Кой е твоят фаворит тази година?
Аз съм насочена повече към графичния дизайн и дигиталните технологии, така че очаквам с нетърпение да се срещна с Марк Чалмърс, Дейвид Пиърсън, Джерърд Сейнт, но, разбира се, не бих пропуснала Грчич… не бих пропуснала нищо.

Sofia Design Week 2011 е от 10 до 18 юни в над 50 локации
Пълната програма ще откриете на programata.bg и edno.bg/sofiadesignweek