Метростанции на изкуството
Освен че е най-бързият и удобен начин да се придвижиш между две точки, подземният транспорт в някои градове е и новото задължително място за посещение, в случай че си ентусиаст на тема изкуство.Избрахме три световни метролинии, които могат да мерят сили с всяка галерия за съвременно изкуство или албум с класика и гланцирани страници. Лондонското метро не намери място в нашата класация, но ви уверяваме, че присъщото му "mind the gap" остава завинаги в сърцата на пътниците.
Второ Авеню, Ню Йорк
На кого би хрумнало, че едни от най-старите и дълги метролинии в света се нуждаят от подобрения? Второ Авеню в Манхатън е точно такова – отдавна чакано от нюйоркчани трасе, където, освен да се качиш на влак от точка А, за да слезеш на точка Б, да е светло, чисто и така нататък, можеш да се запознаеш и с работата на едни от най-популярните съвременни артисти в страната. При това за еквивалента на лев и шейсет. Своеобразният мини музей се разполага на четири метростанции, които отделът за изкуство и дизайн към Нюйоркското метро (чиято задача да прави станциите възможно най-приятни за окото датира още от 1985) е предоставил на четирима знаменити съвременни артисти. Ако някога имате път натам – знаете.
Стокхолм
Най-дългата художествена галерия в света – така жителите на Стокхолм ще ви опишат своето метро, макар отдавна да са престанали да се любуват на гледката. 110-километровата тунелна система под града разполага с над 90 метростанции, които са своеобразни галерии на близо 150 артисти от 50-те години на миналия век досега. Освен че е сравнително приятно (шведите не са особено шумни и правят всичко възможно да не сядат на свободната седалка до непознат), пътуването ви със стокхолмските влакчета ще се превърне в интересно пътешествие през историята на изкуството от пионерите в жанра до съвременните арт експериментатори. "Изкуството прави станциите по-красиви и по-безопасни, а пътуването – много повече от транспортиране между две точки", уверяват ни и от visitstockholm.com.
Москва
Метрото в Москва е открито през 1935, когато има една единствена 11-километрова линия и едва 13 метростанции. Московското метро днес е четвъртата по натовареност транспортна система в света с над 300-километрово трасе и 188 спирки по пътя си. По време на строежа инженерите, натоварени с изграждането му, се сблъсквали с всевъзможни трудности: от недостига на работна ръка до непрестанното напомняме, че създават не просто част от транспортната мрежа в страната, а изключително важен идеологически проект. Метрото трябвало да бъде не само функционално, безопасно и така нататък, но да демонстрира красота и величие, да превърне метростанциите в "дворци за народа" и да въплъти светлото бъдеще. Ами, ето го и резултата.