Спомняте ли си момента, в който решихте, че от книгата Мисия Лондон може да стане филм?
Прочетох романа, но решението ми не беше спонтанно. Трябваше да мине известно време, за да узрее идеята за филма – не мога да фиксирам точната дата, на която това се случи, но се случи, хаха.

Какво е нужно на един литературен текст, за да се превърне в добър киносценарий?
Не от всяко дърво става свирка и това го е казал народът. Най-важното за добър киносценарий е да разполагаш с много добър сценарист и литературният текст да съдържа драматургия.

Работили сте върху сценария заедно с Алек Попов. Ревнив ли беше той към своето произведение?
Не бих казал. Отначало започнахме работа с английски сценарист, не се получи добре, след това решихме да опитаме с един унгарец. Накрая установихме, че сценарият за този филм не може да бъде написан от чужденец, защото основното усещане за героите се базира на нашата народопсихология. Третият и последен опит, за да стигнем до финалния вариант, беше с Алек и Деляна Манева.

Публиката е сериозно подгрята, смятате ли, че свръхочакванията ще бъдат оправдани?
Не бих казал, че има свръхочакване, макар че се създава такова впечатление. По-скоро зрителите искат да видят филм, който е направен за тях, български филм, на който да се изкефят. Ако Мисия Лондон оправдае очакванията, ще бъда най-щастливият човек на света!

Кастът е доста интересен – смес от професионалисти и от аматьори известни лица. Какво беше водещото при подбора?
За мен няма професионалисти и аматьори – по-скоро има талантливи и неталантливи актьори. Разбира се, много по-лесно се работи с талантлив професионалист, отколкото с талантлив аматьор. Понякога работата с неталантлив професионалист е доста по-трудна, отколкото с талантлив аматьор, хаха. По време на кастинга имах много ясна представа за образите, които трябва да бъдат пресъздадени в Мисия Лондон. Водещото при избора беше максималната близост в интерпретацията до душевната и визуална характеристика на героя.

Как навихте имена като Алън Форд и Томас Арана да се включат?
Крайно време е да разберем, че не всичко се прави за пари. За един актьор най-важното нещо е, първо, да харесва историята и, второ, да вярва на режисьора. Томас Арана участва в късометражния ми филм Лошият заек и след номинацията в Кан, която получихме с Камен Калев, нямаше нужда да го убеждавам много. Алън Форд беше прочел сценария и харесал историята, след което поиска лична среща с мен. Говорихме за това как си представям нещата и какъв филм искам да направя – явно съм успял да го спечеля за каузата на Мисия Лондон.

Има ли близост до стилистиката на Гай Ричи във филма?
Не бих казал. По-скоро в стила на Мисия Лондон има нещо от съвременното английско кино, а Алън Форд (Тухлата от Гепи) прави препратка към Гай Ричи, но тя е само визуална. Целта беше да заснема филм, който да изглежда адекватно за времето, в което е правен, а дали съм го постигнал – това ще кажат зрителите след премиерата на 16 април. Колкото до влияние, Мисия Лондон по-скоро се доближава до филмите на братята Коен от гледна точка на това, че техните истории са много ексцентрични, и тук е точно така.

Има ли режисьори, които по някакъв начин са преобърнали представите ви?
Разбира се, че има, но по-скоро бих казал, че има филми, които са ми обръщали мирогледа, и то неведнъж. Ако трябва да цитирам, бих започнал с Беглец по острието на Ридли Скот. Другият е Изкуствен интелект на Стивън Спилбърг. Странно, че и двата са сай-фай, а аз не съм голям фен на жанра. Със сигурност няколко филма на братя Коен, между които Големият Лебовски, Бъртън Финг и Мъжът, който не беше тук. Много харесвам Уон Карвай – В настроение за любов и 2046; Истински романс на Тони Скот. Много са филмите, които ме карат да преосмислям нещата от живота винаги, когато ги гледам, а аз гледам любимите си филми по много пъти.

Ще излязат ли крилати фрази от Мисия Лондон?
Приемам въпроса за реторичен, тъй като смятам, че вече има такива от трейлъра, който се върти по кината. Моята любима реплика – много ми е тъжно да я кажа, е: "Мразя българите" и отговорът: "И аз ги мразя." Тук се крие голяма част от бита и душевността, но за съжаление сме такива. Освен любимата ми трагикомична реплика има доста други, които можем да наречем само комични от рода на "Найс, а?" и "Норче, ‘айде да ми врътнеш един Биг Бен" – за всекиго по нещо, хаха.

В колко държави изграждахте снимачни площадки и къде хората ви помагаха най-много?
Филмът е заснет изцяло на две места – Лондон и София. Имаше идея част от действието да се снима в Унгария, но отпадна. В Лондон се снима много по-лесно и "малко" по-скъпо. Там всичко е направено така, че да ти съдействат, защото харчиш част от бюджета си в тяхната държава. Английската системата лесно ти прибира парите, без да те притеснява, за да се върнеш отново. Накрая ти връщат и 20% от средствата, които си изхарчил на Острова. Това е този прословут такс – кредит, за който се борим да бъде приет и в България, за да привлечем чужди продукции.

Каква е разликата между режисиране на реклами и на голям, пълнометражен филм – това ли е логичният път на развитие?
Няма рецепта за развитие – има много млади режисьори в последно време, които наистина започват в рекламата и след това по естествен път продължават и снимат филми. В началото на 21 век визуалната култура е много по-различна, отколкото в началото на 20 век, когато киното e започвало да се развива. Ако човек се загледа по-внимателно в съвременните филми, ще открие много прилики между тях и рекламата. Имам предвид визуалния код, изграждането на драматургията, начина на монтиране и др. Няма грешен подход – важното е, когато правиш филм, да направиш добър филм.

От кого получихте най-важното мнение за филма?
От жена ми – тя е човекът, който винаги е бил критичен към нещата, които правя, и щом нейната оценка е положителна, съм много по-спокоен.

Какво ви предстои оттук нататък?
Работя по проект с Момчил Николов по неговия сборник разкази Фрагменти от стаи. Искам да направя анимационен, 3D филм. Продължавам да работя и с Алек Попов по следващия му роман Черната кутия. Смятам, че тази книга е стъпка нагоре за Алек – много по-добър и по-кинематографичен от Мисия Лондон, което е предизвикателство за по-добър филм.

Мисия Лондон е премиерно по кината от 16 април
Трeйлъри и още информация за филма ще намерите на mission-london.com