Рут – момичето, което може всичко

Тя е в музикалния бизнес от 15-годишна, но да подредим всички дейности, с които се занимава, в едно или две изречения, би било твърде предизвикателно. Рут Колева пее, продуцира, организира фестивали и музикални конференции, а освен това е и активист за човешките права в България. Също така е и първият български творец, подписала с Warner Music и е съвсем вероятно, ако се озовете в Токио и попитате случаен минувач на улицата коя е Рут Колева, да получите утвърдителен отговор. Рут е носител на наградата за най-добър джаз вокалист в Япония през 2015 г., а през 2016 изнася концерт в легендарния Cotton Club, считан за един от най-престижните клубове за жива музика в Азия.

Ден преди Sofia Live Festival, на който Рут е създател, успяваме да я хванем, за да разкаже повече за предстоящото четвърто издание на фестивала, наложил се като едно от любимите столични музикални събития през последните четири години.

Какво прави един организатор на тридневен музикален фестивал 1 ден преди него? 
Ден преди Sofia Live Festival положението е изключително натоварено. Това е смесица от последни контролни задачи и много стрес. Гарантираме, че цялата логистика е на мястото си – от разположението на сцената до настаняването на артистите. Срещите с продуцентския екип, озвучаването и координацията с доброволците са ежедневни задачи. Също така проверяваме два пъти цялото техническо оборудване и плановете за действие при извънредни ситуации. Това е вихрушка от дейности, но е и вълнуващо да видиш как всичко се случва накрая.

Отдавна е ясна програмата на Sofia Live Festival. Знаeм, че творци като Kovacs и Atmosphere идват за първи път в България. Как обаче се построява програмата на толкова мащабно музикално събитие?
Изграждането на line-up включва много проучвания и разбиране на предпочитанията на публиката. Както и доза самоувереност. Стремим се към разнообразен микс от жанрове, за да привлечем широка (но и нова) публика. Основните правила включват балансиране между качествени изпълнители, които не са идвали в България и изгряващи таланти и гарантиране, че има за всекиго по нещо. Обмисляме и логистичните аспекти, които са тясно свързани с райдерите на артистите. План Б е от съществено значение – но за жалост рядко разчитаме на него. Не винаги имаме резервни изпълнители, но пък гледаме да имаме планове за непредвидени ситуации при технически проблеми или внезапни отмени. Гъвкавостта е от ключово значение при планирането на фестивала, и за щастие – успяваме да го движим напред.

Колко по-рано започва подготовката за догодина, екипът мисли ли вече за програмата за 2025? 
Подготовката за следващото издание започва почти веднага след края на настоящото. Преглеждаме обратната връзка, оценяваме какво е работило добре и набелязваме области за подобрение. По времето, когато настоящият фестивал е в ход, вече имаме идеи и планове за следващата година. Екипът винаги мисли за бъдещето, преговаря с артисти и планира логистиката доста по-рано. Вече имаме потенциален хедлайнър за 2025 и аз лично доста се вълнувам от него.

Публиката вижда готовия продукт – онлайн се появява Sofia Live Festival 2024 и програмата му. Какво обаче стои зад целия процес по организирането на музикални фестивали и защо е важно те да съществуват? 
Организирането на музикален фестивал е свързано с месеци планиране, координация и усилена работа. Много безсънни нощи и нерви седят зад едно такова събитие. Много неща се случват зад кулисите – от осигуряването на финансиране и спонсорство до букинга на изпълнители и организирането на логистиката. Фестивали като Sofia Live са жизненоважни, тъй като стимулират местната икономика, насърчават културния обмен и предоставят платформа на артистите да покажат таланта си. Те обединяват общности и създават незабравими преживявания както за изпълнителите, така и за посетителите.

SLF е с билети. Знаем обаче за редовната практика у нас по провеждане на безплатни музикални събития с аргумент, че се прави в полза на широката аудитория и достъпът ѝ до култура. Защо този метод е деструктивен?
Макар че безплатните събития могат да увеличат достъпа до култура, те също така могат да обезценят работата на артистите и организаторите. Събитията с билети гарантират, че артистите получават справедливо възнаграждение за своите изпълнения, което е от решаващо значение за поддържането на музикалната индустрия. Освен това те помагат за покриване на разходите за висококачествена продукция и мерки за безопасност. Заплащането на билети може да повиши стандарта на събитието и да осигури неговата дълготрайност. Смятам, че в България много прекалихме с безплатните събития. Под претекст, че „учим“ публиката на различни изкуства и жанрове, ние реално я научихме основно на едно – че те са безплатна консумация.

Разкажи, моля, за SAMC (SoAlive Music Conference). Как изглеждаше пътят до реализацията ѝ и каква е мисията тук?
SAMC се роди от желанието да се създаде платформа за професионалистите от музикалната индустрия на Балканите. Преди шест години си представях пространство, в което артисти, мениджъри и експерти от бранша могат да се съберат, за да обменят знания и да насърчават сътрудничеството – тук на родна земя. Пътят към реализацията включваше изграждането на специализиран екип, осигуряването на финансиране и получаването на подкрепата на местни и международни партньори. Нашата мисия е да издигнем нивото на балканската музикална сцена и да я свържем със световната музикална индустрия. И сме на път да го направим.

Какво предстои през октомври по време на конференцията?
Тази година тя включва звезден състав от лектори, панели и концертни изпълнения. Потвърдили сме участието на известни личности от индустрията, които ще засегнат теми като фестивални тенденции, устойчивост, дигитални и AI иновации в музиката. Имаме и страхотно българско присъствие в лицата на Мистерията на Българските Гласове, Стефан Еленков, Борислав Славов, Георги Господинов и Еврокомисар Илияна Иванова. Ще има семинари, сесии за работа в мрежа и изпълнения на някои от най-вълнуващите нови артисти в региона. Това ще бъде едно вдъхновяващо и образователно събитие.

Днес е по-лесно отвсякога прохождащ артист да получи достъп до средата. И все пак, като че ли повечето музиканти у нас не са наясно със спецификите на бранша и това им изиграва лоша шега. Колко точно е важна образователната страна за развиващите се музиканти?
Образованието е от решаващо значение за тях. Разбирането на музикалния бизнес, от управлението на правата до маркетинга и разпространението, е от съществено значение за устойчивостта на кариерата. На много талантливи изпълнители им липсват знания, за да се ориентират ефективно в индустрията. Осигуряването на образование чрез конференции, семинари и менторски програми дава възможност на артистите да защитават правата си, да увеличават потенциала си и да вземат информирани решения за кариерата си.

Какво е състоянието на балканската музикална сцена в момента?
Жизнена и разнообразна, с богата палитра от жанрове и стилове. Това е състоянието ѝ. Интересът към музиката на региона нараства както на местно, така и на международно ниво. Изпълнителите от Балканите печелят признание и оказват значително влияние на световната сцена. Все още обаче има предизвикателства, свързани с инфраструктурата, финансирането и международното представяне, които трябва да бъдат преодолени.

Колко голям е нейният потенциал и как би могла да изглежда тя на фона на останалите държави от региона и на Европа като цяло?
Потенциалът на балканската музикална сцена е огромен. С правилната подкрепа и инфраструктура тя би могла да съперничи на по-утвърдените пазари в Европа. При това много силно, неповторимото културно наследство и разнообразните музикални влияния на Балканите ѝ дават ясно изразено предимство. Чрез насърчаване на таланта и сътрудничество регионът може да се превърне в основен център за музикален и културен обмен, привличайки публика и професионалисти от целия свят. С две думи – тук е супер.

Кога ще видим и чуем Рут Колева отново на сцена? 
В момента работя върху нова музика и с нетърпение очаквам скоро да я споделя с всички. Трябва обаче да събера и нова енергия, преди да се върна на сцената. Искам да съм сигурна, че когато го направя, ще е с обновена страст и с възможно най-доброто представяне.