Филмовата сага за младия магьосник Потър е особено интересна, при това не само заради сюжета и чудесните спец ефекти. Началото є нямаше как да бъде по-трудно – при появата си през 2001 Хари Потър и философският камък влезе в директна надпревара с първата част от Властелинът на пръстените, при това само година след голямото завръщане на Джорд Лукас и неговата легендарна поредица Star Wars. И докато феновете на джедаите и хобитите си запълваха времето с взаимни подигравки, се оказа че на няколко милиона хлапета (и възрастни) им е доста по-интересно какво се случва в Хогуортс и какво ще бъде следващото изпитание в предречено великата съдба на Хари.
За деветте години между премиерата на Хари Потър и философският камък и първото излъчване на Хари Потър и даровете на смъртта израсна цяло едно поколение, коeто след време ще приспива децата си не с Андерсенови приказки, а с магически заклинания от историите за очилатия магьосник.
Пораснаха не само зрителите, но и самото трио приятели, които се борят с Лорда. Може би най-успешен в актьорската кариера е Даниел Радклиф (когото по улиците наричат просто Хари), чиито роли на лондонска сцена и на Бродуей впечатлиха множество театрални критици. Рупърт Гринт също направи няколко роли в киното, но макар и най-силно променен от тримата, той все още не може да излезе от имиджа си на несръчния Рон. Ема Уотсън (Хърмаяни) пък триумфално отряза дългите си коси, за да отпразнува края на снимките и в момента е с иконичен статус в модните среди благодарение на премерения си сексапил и изтънчен вкус.
И въпреки че в началото за Хари Потър се говореше почти като за детска поредица (за разлика от натоварения с митове, смърт и унищожение Властелин на пръстените), с всяка следваща серия визията ставаше все по-мрачна. Смъртта на Дъмбълдор, покровителят на Хари, беше един от шокиращите фактори, след които детството изчезна официално от лицата на Хари, Рон и Хърмаяни. Разнообразието от режисьори на поредицата представи различни (и невинаги приятни) аспекти от характера на героите, а и промени цялостната атмосфера на филма, като той вече не можеше да се нарече просто детски. Затворникът от Азкабан на режисьора Куароан пък си е най-страховитата серия, поне до момента.
Почитателите с нетърпение очакват предястието към финалния епизод догодина, а то със сигурност си струва, ако не заради хогуортското трио, което излиза от пределите на училището, за да търси хоркруксите, с които да унищожи Волдемор, то поне заради големите имена, взели участие във филма: великият Рейф Файнс като Лорда, Хелена Бонам Картър със забележителната є лудост и Бил Наи, чието присъствие обещава качество.
Хари Потър и даровете на смъртта: Част 2 ще се сложи точка на един малък, но забележим кино феномен. Светът обаче има нужда от още фентъзи, епика и заклинания – добре че наближава Хобитът.
текст Веселин Мартинов
В навечерието на премиерата на първата от двете финални части на Хари Потър и даровете на смъртта, е време за кратък поглед назад и отвъд фентъзи сагата.