КРАЙНИТЕ КОНТРАСТИ
Минимализмът си отиде, лека му пръст – но много се надявам да се върне, защото на всички ни липсва. Хубавото е, че сега на мода са крайните контрасти, нещо много минималистично се комбинира с нещо изключително декоративно. Представи си обемно сиво кашмирено палто на Cline с огромен издут ръкав, гръб с изхлузване, а отдолу една сребърна пайетена мини рокля с поло и кафяви кожени чизми. Тази жена е много модерна в момента, точно заради съчетанието на такива крайности – тя събира нещо много мъжко с нещо много женствено. Ако сложиш овърсайз блейзър, той върви в пакет с извънредно къси шорти, костюмарски, които почти се скриват под него, а ти изглеждаш като извадена от френски филм от 70-те. Все едно си се заметнала с мъжко сако след секс и продължаваш пътя си нанякъде.
ВИСОКАТА ТАЛИЯ И СИЛУЕТА ОТ 80-ТЕ
Както преди дълго време не можехме да се отървем от ниската талия, така високата от 80-те трайно се завърна. Вече всички я харесват, дори и мъжете започнаха да я носят. Цялата тази формулировка от висока талия, широко рамо и много изчистен силует с ясна геометрия е изключително харесвана на улицата и то във всякакви интерпретации. Майка ти ще сложи сако с панталон, ние в All U Re ще я направим с някаква извънредна геометрия на Ackermann отгоре и панталон с ръб, децата загащват анцуг върху анцуг, а в гей обществото ще сложат високата талия с изрязан потник. Този силует е ключов в момента за всеки, който донякъде се интересува от мода. И това гарантира, че ще се задържи дълго – не е нещо, което ще изгърми за един сезон.
КЕЙТ БУШ + ХИП-ХОП
Музиката влияе страшно на модата. Сега посоката е Кейт Буш среща хип-хопа. Имаш някакви балетни сценографски изживявания – в стила на Ройшин Мърфи, Флоранс Уелч, Кейт Буш, които се сблъскват с аренбито на Азалия Банкс и Миси Елиът. Този сблъсък за мен е радикално важен. Много точна стилова референция за Европа е FKA Twigs. Гледах й едно живо изпълнение, в което излиза с кожени шорти и мрежест чорапогащник, нали е балерина, и направо цепи мрака. Twigs е гениална, но не знам дали ще успее да го изведе докрай, защото музиката й не е достатъчно комерсиална, прекалено е музикантска. Както Бьорк, която обожавах в пубертета, в един момент започна да изтрещява. Не е яко, когато музиката ти започне да става ейо-ейо-камбанка. Но този микс от сценичен глем рок и аренби е супер популярен, още повече след смъртта на Боуи. И това ще прелее към модата.
РУСНАЦИТЕ КАТО СТИЛ
Руснаците диктуват нещата в модата от доста време по простата причина, че са огромен и много силно развит пазар. По един-двама работят във всяка модна централа, но ако досега мястото им обичайно беше в търговския отдел, вече минаха в креативния. Ярък пример е грузинецът Демна Гвазалия, главният дизайнер на Vetements, който оглави Balenciaga. Изведнъж всички полудяха по метълските му суетшърти, дето ги носи и Риана, и се заговори за "голямата руска вълна, която създава новия стил на Париж". Ние този стил отдавна сме го преживели, купували сме си тениски от На тъмно, и загащените полиестерни фланелки на футболен запалянко не са ни атрактивни. Сърбите, впрочем, бълват такива неща от 10 години, просто не успяха да стигнат до Париж. Не знам какво ще се случи с тази вълна, но руснаците са радикален фактор в модата и това вече излиза на артистично ниво. Можем да очакваме посткомунизъм, стил Източен блок и тежък руски колорит от кафяво към маслено зелено.
ДОСЛОВНО И БУКВАЛНО
Модата вече не се занимава с това да ти даде дамско сако, което имитира мъжко. Ти така или иначе ще предпочетеш да си вземеш мъжко. И тя прави същото – слага мъжка дреха върху жена или скиорско яке като официална рокля. Да, сменя им идентичността, но миксира дословни неща. Какво направиха Vetements за Balenciaga: скиорско яке с мъжки вълнен панталон и станиолени цикламени обувки от 80-те. Съчетанието е абсурдно, но всеки елемент е автентичен, буквален. Това ще важи за следващата петилетка. Тук има и друг момент – вече не е нужно да се вдъхновиш от нещо и да направиш подобно, когато можеш да го вземеш готово. Бърз пример: Джуня Уатанабе прави колекция, в която слага бомбе – на етикета пише Borsalino за Junya Watanabe; слага джинси – те са Levi’s за Junya Watanabe. Колкото по-близо си до първоизточника, толкова по-добре. Най-яките бомбъри в момента – зелените с оранжев хастар на Laurent, са едно към едно с парашутните якета МА-1, носени от американските бомбардировачи в средата на 50-те. Буквално.
АМЕРИКАНСКАТА ЖЕНА
Логично е, че в момента сме много силно на 90-те. Оттогава минаха 20 години и беше време трендът да се върне. Това, което Еди Слиман направи сега за Laurent, е жестока тенденция, която извади отново американските грънжд легенди като Кортни Лав. Той интерпретира целия упадък на 90-те с едни перхидролено изрусени жени с тъмни корени, размазан грим, доматени червила и рокерски якета върху пайетени рокли. Всичко това се изнася в момента за Ел Ей и превръща американката в култ. А ако се замислиш, жените бунтарки в арт средите на Ню Йорк много си приличат, независимо от епохата – виж Еди Седжуик, Деби Хари и Клое Савини, ъндърграунд музите на три поколения. Миксират жестоко бляскави неща с гръндж и секънд хенд. Това ще се види и в една от дипломните ни колекции.
АРАБИТЕ КАТО ЕТНОС
Следващото дизайн експо ще бъде в Дубай, където в момента се строи цял град, както беше в Милано. Това е гигантска инвестиция, като за Олимпийските игри, и те се готвят с мръсна газ. Дубай е следващата дизайн дестинация и гарантирано арабите като етнос ще бъдат интерпретирани от големите европейски марки. Френският институт за тенденции Premiere Vision ще започне да разпръсква арабските прийоми и култура, които нататък ще бъдат пресъздавани от всички. Моментът не изглежда подходящ, заради военните конфликти, но с времето всичко резонира в изкуството и отражението в модата е неизбежно. Помниш ли как преди десет години, когато се заговори за глобалното затопляне, във всички списания – които тогава бяха много силни – се появиха сесии с жени по бански с гумени ботуши и вълнени палта? Изглеждаха супер авангардни в началото, докато не се превърнаха в пълен комерс – сега гумени ботуши, съчетани с тюл, са нещо стандартно, което можеш да видиш по улицата.
ТЕХНОЛОГИИТЕ
В All U Re имаме едни спортни шорти, леки като перце, чиято материя сравнява температурата на тялото ти с тази навън, за да прецени дали да те топли, или да те охлажда. Естествено, че всичко това е дяволски скъпо, но НАСА се готвят да изкарат човек в космоса в гимнастическо трико, вместо в скафандър! Биогеномиката е много силна в последните години и когато модата даде облик на някое научно откритие, ето ти го най-интелигентният подход към нея – нищо общо с "какъв ли ще бъде цветът на пролетта?". Технологиите са генерален тренд изобщо в дизайна. В архитектурата се усеща страшно силно. Сграда на годината за 2015 стана един небостъргач някъде в Азия, изграден от тубоси, които се издигат стъпаловидно – моделът е взет от начина, по който термитите строят къщите си и е изключително устойчив и гъвкав, нищо не може да го бутне. Преди няколко години си мислех "дай боже да доживея да ги видя тези неща", а те вече се случват – не знам докъде ще стигнем, но посоката е жестока.
Дипломно ревю Fashion Forecast 2016 на магистърския клас на Николай Пачев е на 9 май от 19:00 в ДНК, вход свободен