Парчетата на София

В годината, в която въпросът "Кой е Банкси?" заля стените на фейсбук с парчета на Massive Attack, и ние имахме поводи да се вглеждаме повече във фасадите. От десетилетия графити албумът на София не спира да се пълни с нови тагове и бомби, големи мюръли и малки стикери. В каква посока се раздвижиха те през 2017, кои автори изпъкнаха с творчество и в кои галерии да ги търсим питаме Sofia Graffiti Tour – едни хора, които от година развеждат (предимно) гостите на града из "парчетата" по улиците ни, сами рисуват по стени и настръхват от думата "драсканици".КАК СЕ ПРОМЕНИ СТИЛЪТ ПРЕЗ 2017?
Нашата сцена се развива успоредно на световните тенденции за дигитализиране на графитите и стрийт арта. През 2017, а и преди това, тук навлязоха много елементи и ефекти в парчетата, които наподобяват гличове (смущение в електрониката или в компютърна система), четки от Photoshop, както и опростяването на стила – тоест минимизиране на буквите и характерите до отделни елементи. Класическите wild styles, tagging и bombing се запазват и развиват постоянно. Сцената ни е характерна с буквите си и многото графити по улиците. Това я отличава от доста градове в Европа, които са "чисти" откъм графити. За разлика от тях ние пък нямаме толкова стрийт арт – стикери, шаблони и графити със силно изразено политическо или социално послание. При нас все още липсват конкретни анти-графити политики, както е в Западна Европа, Северна Америка и Австралия. Затова градовете ни са доста пъстри и на практика всяка една повърхност се превръща в потенциално платно за райтърите. Което пък води до повече креативност от тяхна страна да намират все по- и по-интересни локации.КОИ ИМЕНА ИЗБУХНАХА ПРЕЗ ГОДИНАТА?
Видимо израсна Rays Street, артист с много влияния и лесен стил – бързо се схваща и бързо се харесва, няма нужда от интерпретация. Той е активен в рисуването на раздвижени характери, близки до анимациите, които се вписват чудесно до някой заплетен надпис и придават атмосфера на стените. Друг райтър, който избухна тази година, е GLOW. Той успя да изгради уникален за страната ни абстрактен стил, който беше забелязан и в чужбина, направи няколко участия навън и впечатли всички с цветовете и формите си, развихряни в постоянен експеримент. Нашите уважения и към хората, които изпълниха годината с графити събития: 140 Ideas, JahOne, Hype all night/Bad Hobby, OSM clan, UNL. Определено сме любопитни и за нови изяви на Nasimo, Erase & Arsek.КОИ СА ВАШИТЕ ЛЮБИМИ ПАРЧЕТА?
Любимите ни легални са на 93-то СУ, където през юни направихме Sofia Graffiti Battle 2. Има брутални неща от десет артисти и всичките си заслужават. Интересното при тези парчета е, че са нарисувани на глаголица и кирилица, което не е типично за графитите. За нелегални неща винаги е добра идея да се мине с тролей през подлеза на НДК и да се огледа спирка Графити. Постоянно има нови слоеве боя хром или цветни бомби. Доста интересни парчета има и в изоставените сгради или недовършените строежи, където райтърите са успели да се развихрят – например строежа до Техникума по текстил и моден дизайн.КЪДЕ СЕ ПАЗИ ИЗКУСТВОТО НА ГРАДА НИ?
Спецификата в София е, че нещата остават за повече време и е по-вероятно една стена да бъде съборена, отколкото изчистена. Определено ще липсват парчетата на Blayz, които за годините си (2005-2007) бяха топ стил и досега много малко други могат да ги засенчат. Догодина ще се ремонтира подлеза на НДК и тогава може би ще заминат неща на по над 10 години – като тези на ERIC CSC например. Той е от първите "кингове" на графитите в София, но за жалост парчетата му изчезват. Макар че тук практически няма места за легално рисуване, има такива, към които не се предприемат действия. Като канала на Сливница, където всеки може да рисува или да отиде и да се порадва на някои от най-новите парчета в града. Галерия на открито е и паркингът на Чупа Чупс срещу ЦУМ.

Sofia Graffiti Tour e безплатна пешеходна обиколка (като е прието все пак да оставите нещо накрая), която тръгва всеки петък, събота, неделя и понеделник в 15:00 от статуята на Св. София