Един от най-романтичните градове няма как да не е от любимите декори за кинотворците от цял свят. Париж обаче има много по-специално място във филмовата история – тя започва именно там.
На 28 декември 1895 във френската столица се провежда първата кинопрожекция. Организатори са братята Люмиер, а програмата включва десет къси черно-бели филма на цената на един франк (горе-долу паричната равностойност на голям хляб).
Приносът на Франция, в частност на Париж, към киното никога не свършва – следват френска нова вълна през 60-те, която променя филмите завинаги. Градът има уникална притегателна сила – той дърпа в орбитата си таланти от всички страни и ги вкарва в културния си микс. Хора като Кшищоф Кешловски, Гаспар Ное и Михаел Ханеке завинаги ще се асоциират с местното кино, макар да са родени в съвсем различни точки на картата.
Франция е и вторият най-голям износител на кинопродукции в света след САЩ. В определени години даже поставя рекорди – през 2015 например има заснети над 300 филма. Местната публика цени родното – 44% от продадените билети по кината са за прожекции на френски филми.
За красотата на самия Париж пък каквото и да се каже, никога няма да бъде достатъчно, така че нека филмите говорят вместо думите.
Невероятната съдба на Амели Пулен
Амели живее в една версия на Париж, изобразена приказно с магичен реализъм, в която всеки би желал, ако е възможно, да се пренесе. Докато тя се бори със самотата, като следва и наблюдава непознати, филмът неусетно обикаля над 80 емблематични локации, така че спокойно може да се ползва за туристическа карта на града.
Преди залез
Действието във втора част от сагата за връзката на Джеси и Селин се развива, разбира се, в Града на любовта. След като се запознават във влака и прекарват една незабравима нощ във Виена, двамата се срещат отново, девет години по-късно. Този път чувствата им завладяват екрана през разходки в квартал Маре, парк Рене-Дюмон и разговори в Le Pure Café.
До последен дъх
Считан за един от филмите, стартирал Новата вълна във френското кино, До последен дъх представлява интерес не само за ценителите, но и за историците – във филма на Жан-Люк Годар е запечатан един Париж от 1960 с достоверност на документалка.
Мулен Руж
Абсолютен шедьовър и радост за всички сетива – Мулен Руж е най-парижанският филм, който е сниман в Сидни (с малко външни кадри в Мадрид). Актьорите в ролите също са от най-различни националности. Но все пак това е историята на легендарното кабаре с червената мелница, един от най-известните клубове в историята и завинаги част от нощен Париж.
Безумецът
Един от онези чужди режисьори, намерили дом в Париж, е Роман Полански. В този конкретен филм, години преди Лиъм Нийсън и Твърде лично, Харисън Форд обикаля по улиците на града в търсене на безследно изчезналата си съпруга и, да, отново рита задници наред. Също така, ако винаги сте се чудили как е изглеждал градът през 80-те, филмът служи и като една чудесна ретро картичка.
Едит Пиаф: Животът в розово
Никоя селекция за града няма да е пълна без историята на Момичето врабче, перлата на Париж и най-известната изпълнителка на всички времена, родена там. До ден днешен не можеш да се разходиш по улиците на френската столица, без да чуеш La vie en rose в изпълнение на случаен акордеонист. Също така Марион Котияр спечели Оскар и Златен глобус за ролята си тук, така че филмът не просто става – страхотен е.
Мария Антоанета
Американска версия на историята за най-скандалната френска кралица в историята, защо не? Особено ако е издържана в цветна постпънк стилистика и с Кирстен Дънст в главната роля. При всички случаи филм, чието действие се развива основно в пределите на Версайския дворец, заслужава място в сърцето на всеки киноман.
Недосегаемите
Има филми, малки по размах, но по-големи от живота като резултат. Историята за нетипичното приятелство между двама мъже от различни светове и начина, по който то променя животите им, е толкова искрена и дълбока, че докосва всички ни на едно необяснимо човешко и философско ниво. Със сигурност едно от най-великите заглавия на всички времена както във френското, така и в световното кино. И, естествено, парижанско до последната капка ирония.
Париж, обичам те
Първата антология от къси филми, обяснения в любов за даден град, естествено, е за Париж. Тя е и най-добрата, като всяка оригинална идея. Помага и самият град, както и списъкът с имената вътре: Братя Коен, Уес Крейвън, Алфонсо Куарон, Жерар Депардийо, Александър Пейн, Том Тиквер, Нобухиро Сува и Гас Ван Сант, колкото да споменем няколко.
Полунощ в Париж
Абсолютен шедьовър на Уди Алън и невероятен шанс да видиш френската столица в две различни исторически епохи в рамките на само един филм. Приказната история проследява как Оуен Уилсън, изгубен по улиците, попада в кола тип машина на времето, която всяка вечер, точно след полунощ го пренася обратно в 20-те години на миналия век. Хемингуей, Фицджералд и Салвадор Дали – всички участват в този филм, но най-главна роля играе самият Париж.