Победителят на „Оскари“ 2024 е един – „Опенхаймер“
Кулминацията на наградния сезон както винаги остават Оскарите, които раздадоха своите златни статуетки за 96-и път в Dolby Theatre преди броени часове. Съвсем очаквано големият победител на вечерта бе биографичната драма на Кристофър Нолан за създателя на атомната бомба – Опенхаймер. Той успя да грабне награди в 7 от 13-те категории, в които бе номиниран, включително най-престижната за Най-добър филм.
Филмът доминира и в другите водещи категории. Килиън Мърфи и Робърт Дауни-джуниър съвсем заслужено грабнаха награди за актьор в главна роля и актьор в поддържаща роля, а Нолан най-накрая взе така желания и отдавна полагащия му се Оскар в категорията най-добър режисьор. Именно това се превърна в новината на вечерта – Нолан вече е притежател на малкия златен човек. Наградите за операторско майсторство, оригинална музика и монтаж също отидоха при Опенхаймер, с което се затвърди напълно големият победител на вечерта, но и този на продължилия вече с месеци дуел – така нареченият Барбенахаймер.
Втори по брой награди се нареди филмът на Йоргос Лантимос Клети създания, който успя да грабне 4 статуетки, сред които и тази за най-добра женска главна роля за Ема Стоун. Това е вторият Оскар на актрисата и макар че не може да се нарече изненадващ, до последно всички прогнози сочеха, че Лили Гладстоун ще е тази, която ще вземе статуетката за роялта си във филма на Скорсезе Убийците на цветната луна.
Барби си тръгна само с една награда, която отиде при Били Айлиш и брат ѝ Финиъс О’Конъл за песента What Was I Made For? С това признание Айлиш се превърна най-младата носителка на 2 Оскара в историята. Отбелязваме и другите големи моменти от вечерта. Наградата за оргинален сценарий отиде при Анатомия на едно падане, а този за адаптиран – при Американска литература. Със статуетка за най-добър документален филм си тръгна 20 дни в Мариупол, а категорията за най-добър анимационен филм без никаква изненада отиде за последния филм на Миядзаки Момчето и чаплата.
Тази година премина без турбуленции и скандали, а комикът Джими Кимел успя за четвърти път да разсмее най-големите имена в Холивуд. Култово изпълнение от страна на Райън Гослинг с комичната песен I am Just Ken се превърна в един от най-обсъжданите моменти, както и изненадващата поява на Джон Сина, който връчи наградата за костюми, без да носи какъвто и да е.
Целият списък с наградите проверяваме тук:
Най-добър филм:
- „Американска литература“
- „Анатомия на едно падане“
- „Барби“
- „Заседнали“
- „Убийците на цветната луна“
- „Маестро“
- „Опенхаймер“
- „Минали животи“
- „Клети създания“
- „Зона на интерес“
Най-добър режисьор:
- Жюстин Трие – „Анатомия на едно падане“
- Мартин Скорсезе – „Убийците на цветната луна“
- Джонатан Глейзър – „Зона на интерес“
- Йоргос Лантимос – „Клети създания“
- Кристофър Нолан – „Опенхаймер“
Най-добър актьор в главна роля:
- Брадли Купър – „Маестро“
- Колман Доминго – „Ръстин“
- Пол Джиамати – „Заседнали“
- Килиън Мърфи – „Опенхаймер“
- Джефри Райт – „Американска литература“
Най-добра актриса в главна роля:
- Анет Бенинг – „Ниад“
- Лили Гладстон – „Убийците на цветната луна“
- Сандра Хюлер – „Анатомия на едно падане“
- Кери Мълиган – „Маестро“
- Ема Стоун – „Клети създания“
Най-добър актьор в поддържаща роля:
- Стърлинг К. Браун – „Американска литература“
- Робърт де Ниро – „Убийците на цветната луна“
- Робърт Дауни-джуниър – „Опенхаймер“
- Райън Гослинг – „Барби“
- Марк Ръфало – „Клети създания“
Най-добра актриса в поддържаща роля:
- Емили Блънт – „Опенхаймер“
- Даниел Брукс – The Color Purple
- Америка Ферера – „Барби“
- Джоди Фостър – „Ниад“
- Да’Вин Джой Рандолф – „Заседнали“
Най-добър оригинален сценарий:
- „Анатомия на едно падане“
- „Заседнали“
- „Маестро“
- „Май, декември“
- „Минали животи“
Най-добър адаптиран сценарий:
- „Американска литература“
- „Барби“
- „Зона на интерес“
- „Опенхаймер“
- „Клети създания“
Най-добър анимационен филм:
- „Момчето и чаплата“
- „Стихии“
- „Нимона“
- „Спайдър-Мен: През Спайди-вселената“
- Robot Dreams
Най-добър чуждестранен филм:
- „Аз, капитан“
- „Прекрасни дни“
- „Общество на снега“
- „Учителската стая“
- „Зона на интерес“
Най-добър документален филм:
- „Боби Уайн: Президентът на народа“
- The Eternal Memory
- „Четири дъщери“
- „20 дни в Мариупол“
- „Да убиеш тигър“
Най-добър дизайн на продукцията:
- „Барби“
- „Убийците на цветната луна“
- „Наполеон“
- „Опенхаймер“
- „Клети създания“
Най-добър дизайн на костюми:
- „Барби“
- „Убийците на цветната луна“
- „Наполеон“
- „Опенхаймер“
- „Клети създания“
Най-добър грим и прически:
- „Голда“
- „Обществото на снега“
- „Маестро“
- „Опенхаймер“
- „Клети създания“
Най-добра кинематография:
- „Ел Конде“
- „Убийците на цветната луна“
- „Маестро“
- „Опенхаймер“
- „Клети създания“
Най-добър монтаж:
- „Анатомия на едно падане“
- „Клети създания“
- „Заседнали“
- „Убийците на цветната луна“
- „Опенхаймер“
Най-добър звук:
- „Създателят“
- „Мисията невъзможна: Пълна разплата – част първа“
- „Маестро“
- „Опенхаймер“
- „Зона на интерес“
Най-добри визуални ефекти:
- „Създателят“
- „Годзила минус едно“
- „Пазители на галактиката Vol. 3“
- „Наполеон“
- „Мисията невъзможна: Пълна разплата – част първа“
Най-добра оригинална музика:
- „Американска литература“
- „Индиана Джоунс и реликвата на съдбата“
- „Убийците на цветната луна“
- „Опенхаймер“
- „Клети създания“
Най-добра оригинална песен:
- „Американска симфония“ – It Never Went Away на Джон Батист и Дан Уилсън
- „Барби“ – I’m Just Ken на Марк Ронсън и Андрю Уайт
- „Барби“ – What Was I Made For? на Били Айлиш и Финиъс О’Конъл
- Flamin’ Hot – The Fire Inside на Даян Уорън
- „Убийците на цветната луна“ – Wahzhazhe
Най-добър късометражен филм:
- The After
- Invincible
- Night of Fortune
- Red, White and Blue
- The Wonderful Story of Henry Sugar
Най-добър късометражен документален филм:
- The ABCs of Book Banning
- The Barber of Little Rock
- Island in Between
- The Last Repair Shop
- Nǎi Nai & Wài Pó
Най-добър късометражен анимационен филм:
- Letter to a Pig
- Ninety-Five Senses
- Our Uniform
- Pachyderme
- War is Over! Inspired by the Music of John & Yoko