Всъщност, тази особеност е обвързана по-скоро с темата за времепространството, но не върви ръка за ръка с жанра на конкретната лента. Съществуват много примери както с романтични драми, така и с трилъри, хоръри и екшъни. Във всички случаи можем да сме категорични, че този тип истории си играят с чувството ни за носталгия и се опират силно на контраста между две различни времеви дестинации.
Още от създаването на френската класика La Jetée времевите парадокси започват да навлизат във все повече сценарии, добавяйки възможност за допълнителни обрати и усложняване на наратива. Случаят не е по-различен в българския сериал Порталът, който ни пренася в комунистическа София и ни потапя в неразрешената мистерия на едно убийство. Тези от нас, които вече са били част от това приключение, няма да бъдат изненадани, че Порталът е номиниран в категорията за най-добър български сериал на HiEnd Entertainment Content Awards 2021. Можем да подкрепим фаворита си тук и, ако сме късметлии, да спечелим 55-инчов телевизор Philips OLED806.
Под майсторската режисура на Илиян Джевелеков съдбите на персонажите започват да ни въвличат във вихър от тайни и интриги. Изведнъж усещаме колко жадно поглъщаме епизодите един след друг. Диалозите са достоверни и звучат като случайно уловени разговори от истинския живот, а всеки герой е обвързан със собствената си реч, изразителност и характерни жестове. Това се дължи както на добре написания от Матей Константинов, Нели Димитрова и Илиян Джевелеков сценарий, така и на умелата актьорска игра на Велислав Павлов, Александър Кънев, Джулия Бочева, Стефания Кочева и великата Татяна Лолова.
Серийната продукция на БНТ 1 и Мирамар филм предлага нов прочит на архетипите, типични за криминалния жанр. Обикновено криминалетата се стараят да отговорят на пет основни въпроса: „Какво се е случило? Къде? Кога? Как? Кой го е направил?“ С внасянето на втори сюжетен пласт, ситуиран години след престъплението, персонажите вече знаят отговорите на първите три загадки и оттам нататък търсят извършителя и мотивите му в ретроспекция. В случая на Порталът бившият полицай Крум Бонев се връща в момент, предхождащ убийството, което му дава възможност не само да разреши случая, но и изцяло да го предотврати.
Сценарият се отличава с няколко силни черти. Разделянето му в сериен формат е много добро решение, тъй като дава възможност да бъдат проследени сюжетните линии на повече герои и да се изгради интригуваща фабула. Постепенната градация също допринася както за ритъма на действието, така и за по-дълбокото опознаване на персонажите. Няма да разкриваме твърде много за тези, които досега не са засичали Порталът на малкия екран. Само ще отбележим, че размяната на хора от миналото с такива от бъдещето предполага множество ситуации на недоразумения, рискове и изненади.
Допълнителните знания на Крум като криминален психолог от 2019-та година, попаднал в 1979-та, са използвани по изключително находчив начин. Обикновено повечето филми, свързани с пътуване във времето, отначало оставят главния герой в неведение за момента и мястото, на които е попаднал. Тук той отива подготвен, което довежда до свеж прочит на реакциите и действията му – от методите му бързо да се сдобие с пари до провеждането на самото разследване.
За съжаление ние не можем да погледнем в бъдещето, но можем да помогнем за неговото формиране. Всяко решение има значение, а понякога резултатите могат да бъдат изненадващо плодотворни… като сдобиването с чисто нов телевизор, например. Заедно с възможността да подкрепим своите телевизионни фаворити, можем да дадем гласа си и в другите категории на HiEnd ECA Awards за постижения в киното, компютърните игри, музиката и още много.