Призрачни хоризонти на Клеменс Бер – визуален разказ за разрушение и реконструкция
Изложбата Призрачни хоризонти на базирания в Берлин Клеменс Бер се занимава с идеята за руини и разглеждаме едновременно в галериите Пунта и Поста и в двора на Гьоте-институт в София.
Концепцията за проекта се ражда при първото посещение на Бер в София, когато художникът се заинтригува от историята на хотел Арена ди Сердика (срещу Гьоте-институт) – шестетажна модерна сграда, построена върху останките на античен римски амфитеатър от III век, открити при изкопите на строежа. Въпреки протестите на местната общност от археолози и историци, настояващи, че общината трябва да запази останките, хотелът все пак е построен, като част от руините са запазени видими като елемент от архитектурната среда.
Започвайки с тази история, Бер решава да издигне в двора на Гьоте-институт шестметрова скулптура от дърво и различни строителни материали, които да наподобяват и почти дублират естетиката на построения върху римски останки хотел. Говорейки зa артистичния си избор, Клеменс Бер препраща към известна практика от XVIII век, когато фалшиви руини, наподобяващи останките на антични сгради, са строени в ландшафтните паркове на Западна Европа. Модата започва с откриването на Херкулан и Помпей, след което в Европа се лансират множество разкопки и проучвания на древни обекти. Тези локации събуждат интереса към Античността и с него фетиша към всичко от епохата като част от една романтизирана идея за миналото.
По ирония на съдбата хотелът, построен върху останките на Сердикийската арена, е затворен от няколко години насам, а през витрината откъм улицата може да се забележат римските останки в интериора на лобито на хотела.
Темата за разрушението и реконструкция продължава в работите, които откриваме в Пунта и Поста. Там ни очакват серия от обекти – кутии от стъкло и плексиглас, имитиращи езика на градската среда: провизорно закрити с различни материали – счупени прозорци, ремонтирани витрини, временни решения. Пукнатините в стъклото, запечатани със силикон, създават красиви абстрактни рисунки, които освен това поддържат отделните парчета заедно. Използването на реставрация като артистична техника е основна характеристика на тези работи.
Откриването е на 13.06 от 18:00 в присъствие на Клеменс Бер и имаме време до 6 юли да разгледаме проекта му.