Създателят на „Самурай Джак“ Генди Тартаковски с нов сериал

Нов анимационен сериал за възрастни от създателя на Лабораторията на Декстър, Самурай Джак и Primal пристига в HBO Max на 5 май. Преплитайки фентъзи, научна фантастика, комедия и екшън, Генди Тартаковски създава стиймпънк приказка за вечната битка между доброто и злото, която кипи от фантазия. Анимационният стил препраща към 30-те и 40-те години на миналия век със стилизирани персонажи, комични гегове, епични битки и морални дилеми колкото фантастични, толкова и актуални в съвременния свят. Всички тези предпоставки превръщат Unicorn: Warriors Eternal в глътка свеж въздух в телевизионния и стрийминг ефир. Сериалът съживява традициите на 2D анимацията, която напоследък виждаме все по-рядко в морето от 3D, преливащо както от малкия, така и от големия екран.

Със серийния си епос Тартаковски ни припомня за красотата на това, може да се каже, нишово изкуство и за майсторството, което добрата анимация изисква. Типажите са дело на Стивън Дестефано, с когото режисьорът работи и по Primal, а дизайните са изпълнени с изтънчен естетически вкус, характерна изразност и премерени преувеличения, които правят всеки герой симпатичен и разпознаваем. Не по-малък принос за изграждането на персонажите имат и талантливите актьори, чиито гласове изпълват героите с живот – Хейзъл Дуп, Том Милиган и Демари Хънт.

Действието се простира през времето и пространството, обхващайки различни периоди от човешката история на алтернативна версия на нашия свят. Екип от герои, притежаващи свръхестествени способности, водят вечна битка с мистериозен враг, който сее хаос, руши градове и атакува невинни жители. Както знаем, злото никога не заспива завинаги, затова героите се завръщат отново и отново в телата на нищо неподозиращи гостоприемници, за да възобновят битката и да опитат наново да надвият злите сили. Нещата обаче се променят, когато „обладаването“ преминава не по план и новото тяло на една от магьосниците си има собствено мнение по въпроса за древните предсказания и предначертаната мисия.

Майсторът зад шоуто

Генди Тартаковски е истински визионер в анимационния свят. В биографията му се вместват впечатляващи заглавия като Лабораторията на Декстър, Самурай Джак, Симбионичен титан,  Междузвездни войни: Войната на клонингите, Хотел Трансилвания (за който Тартаковски е номиниран за Златен глобус) и неговите две продължения. Зад гърба си има 13 номинации за награда Еми, три от които печели за работата си по Войната на клонингите и Самурай Джак. Носител е на престижната награда Уиндзор Макей. След почти 12-годишна пауза той възроди обичания Самурай Джак през 2017 година, а през 2019 създаде изключителния сериал Primal (който можем да гледаме веднага в HBO Max).

Последният ни пренася в една сборна картина от зората на еволюцията – динозаври, примитивни хора, мамути, гигантски прилепи и свирепи бозайници проливат кръв в борбата си за оцеляване, а в центъра на всичко това е едно стоплящо сърцето приятелство между човек и динозавър. „Не обичам хорър филми, но Primal изискваше определена жестокост, за да може зрителят да почувства суровата атмосфера на този свят“, споделя Тартаковски. Наистина Primal е същински учебник по създаване на съспенс, но и по изграждане на емоционална връзка между героите, а зад цялото кръвопролитие стои една красива история за обичта и споделената загуба.

Всеки епизод се отличава със специфична структура и различна динамика – от наситени с екшън серии, от които не можем да си поемем въздух, до лирични съзерцания (които, разбира се, все пак завършват с екшън в последните си минути). Почти пълната липса на диалог доказва, че текстът далеч не е основополагащият елемент в изграждането на убедителен сценарий, а героите са толкова изразителни, че не се нуждаят от думи, за да предадат определено послание. Ако по някаква причина Primal е преминал покрай радара ви досега, новият му, втори сезон е чудесен повод да го изгледате на един дъх.

След тази широка скоба, зад която прозира пристрастието на автора към праисторическия шедьовър на Тартаковски, обръщаме поглед към творческия процес на режисьора. По време на ексклузивен разговор с Програмата той разкри някои интересни детайли за начина си на работа:

„Когато се захвана с нов сериал, винаги нахвърлям 10 идеи за 10 епизода и ако това ме затруднява, значи има голям проблем, който трябва да разреша, преди да продължа нататък. Паралелно с това започвам с рисунките.

Рисувам на графичен таблет Cintiq, а не на хартия, но в днешно време графичните инструменти са толкова добри, че няма особена разлика от рисунката с молив.

Не използвам дигитални „помощници“ – работя изцяло традиционно. Вече рисувам малко по-добре, отколкото като бях по-млад. Преди не се справях особено умело с тази работа, но напоследък правя повече сторибордове от всякога. Нарисувах 7 от 10-те епизода на Primal и също толкова на Unicorn: Warriors Eternal.

Процесът ми е силно визуален. Най-често обсъждаме основните моменти от даден епизод с екипа, а за Unicorn имахме и детайлни сценарии, тъй като историята е доста по-сложнa. Пишем историята съвместно с Дарик Бакман, но всичко това е ръководено от визуалната картина, която имам в главата си. Винаги мисля от гледната точка на аниматор: търся интересните движения и забавните интеракции, вместо да поставям диалога на първо място.

Рисувам, спирам, за да помисля, и продължавам да рисувам, докато нещата не започнат да се получават.“

Unicorn: 20 години по-рано

Работата по шоуто започва още преди повече от 20 години. Генди Тартаковски сподели с Програмата, че в началните етапи на продукцията Unicorn: Warriors Eternal е замислен като пълнометражен филм, но подобна мащабна идея е трудна за представяне и привличане на продуценти. „Идеята беше достатъчно различна и оригинална, за да е трудна за продаване, но не се отказах. Има нещо в нея, което наистина обичам, затова никога не я оставих настрана.“

Проектът се променя значително през годините. Комбинацията от екшън, комедия и драма не е нещо ново за Тартаковски – същите мотиви откриваме и в Лабораторията на Декстър и Powerpuff Girls, по които режисьорът работи в ранните години на колаборацията си с Cartoon Network, но докато в първия от изброените комедията е водещият елемент, в Unicorn: Warriors Eternal  Тартаковски изважда на преден план емоционалната нишка.

„Всички мои проекти досега бяха като един вид тренировка и с всеки следващ филм или сериал ставах малко по-добър в това, което правя. Бих казал, че „Unicorn“ почерпи големи позитиви от това, че беше отложен с 20 години. Днес имам по-голям контрол върху способностите си, но все още имам накъде да се развивам като творец.

През тези две десетилетия се научих как да разказвам този тип истории по-добре, докато, ако бяхме направили Unicorn: Warriors Eternal през 2003 година, кой знае какво щеше да се получи. Вярвам в съдбата и в естествения процес на израстване. Понякога едно шоу може да се получи на един дъх, както стана с Primal, но понякога пътят е дълъг.“

Тартаковски обаче не се отказва да извърви този път и въпреки че е осеян със завои, които го водят до мащабни продукции като Хотел Трансилвания и Войната на клонингите, той знае, че някой ден Unicorn: Warriors Eternal ще види бял свят. Режисьорът се отнася с всеки свой проект като към свое дете – веднъж появили се на белия лист, нарисуваните герои оживяват в съзнанието му и тази привързаност към тях не му позволява да ги „убие“. „Сцената в църквата от първи епизод живее в главата ми от повече от 20 години. Много исках да я превърна в реалност! Дори когато приятелите ми започнаха да ме увещават да се откажа от това шоу, защото никой не изявява желание да го продуцира, аз просто не можех. Имах нуждата да го създам.“

Unicorn днес

И сега, 20 години по-късно, Unicorn: Warriors Eternal е вече тук, при това не без българско участие. Анимационното студио Змей, което разработва сериала по фолклорни мотиви Златната ябълка, работи по продукцията на Unicorn през последните две години в партньорство с френското студио La Cachette. Български екип от над 40 аниматори участва във всички важни етапи – анимация, фазиране, почистване и оцветяване. Ръководството и организацията на работата, както и голяма част от анимацията се случва в офиса на Змей в София, но в продукцията се включват и служители на студиото от цял свят.

Първите кадри от новия сериал дебютираха на международния анимационен фестивал в Анеси миналата година, но Генди Тартаковски не смята, че трябва да разделяме фестивалната от така наречената „комерсиална“ анимация. „Ходя по анимационни фестивали, откакто бях на 16, и наистина – там можем да видим доста по-артистични филми, които представляват артистичната експресия на своите създатели, докато при комерсиалната анимация нещата са прости: искаш  да си успешен и да изкараш пари.

Аз никога не съм мислил по този начин – никога не започвам работа по някое шоу с идеята да натрупам дивиденти. Вместо това се отнасям към работата си от гледната точка на почитател на анимацията и си поставям един-единствен важен въпрос: ако гледам това по телевизията, би ли ми допаднало?

Именно затова фестивалът в Анеси е един от любимите ми. Там се наблюдава страхотен баланс между големите комерсиални продукции и авторски късометражни или студентски филми.“

Този баланс е идеално постигнат в Unicorn: Warriors Eternal и това се дължи до голяма степен на емоционалното богатство на героите. Самите типажи са силно вдъхновени от анимацията от 30-те години и Тартаковски признава, че това се е оказало едно от най-големите предизвикателства. Този тип анимация борави със съвсем различен инструментариум и би могло да се каже, че говори на различен език, който според режисьора е забравен напоследък.

Поведението на героите е доста по-различно от анатомично правилните движения на филмите от последните десетилетия или по-скования стил на японското аниме, които напоследък се наблюдават като тенденции в анимацията. Стилът, позите и пластичността на карикатурните типажи подлежат на анимационни принципи, които днес често остават на заден план. Генди Тартаковски разработва сцените заедно с дизайнера Стивън Дестефано, като двамата преработват многократно стойките на типажите, а понякога самият Тартаковски анимира някои от движенията, за да демонстрира желаната им реакция.

Това обаче се оказва само едно от препятствията, с които екипът на сериала се сблъсква. „Най-трудното нещо е да помогнеш на зрителя да се свърже с героите и техните емоции, за да разбере какво поредицата от събития означава за тях“, признава Тартаковски.

„Лесно е да поднесеш на публиката купища насилие и секс, но е далеч по-пипкаво да включиш насилие в сюжета, което да бъде контролирано и обрано, така че всеки на възраст над 10 години да може да се наслади на шоуто. Откакто направих „Лабораторията на Декстър“, никога не съм работил за конкретна целева аудитория. Не знам какво харесвате вие, не знам какво харесва едно 10-годишно дете, но знам какво харесвам аз и хората покрай мен.

Ако това, което създаваме, ни забавлява, значи сме на прав път. Когато реша да работя за конкретна публика, обикновено стигам до провал, защото започвам да се опитвам да налучкам вкусовете на тази група. Всеки харесва различни неща! Именно затова творя на принципа на искреността пред самия себе си – правя това, което ми харесва, и се надявам, че и на хората ще им хареса.“

Ние обаче сме сигурни, че ще харесаме всичко в предстоящите 10 епизода на Unicorn: Warriors Eternal, които очакваме в HBO Max от 5 май и в специалната програма за възрастни на Cartoon Network, Adult Swim.