Солидарност с Украйна: три филма за войната на София Филм Фест

Вече цяла година само на едно море разстояние от нас бушува война, а милиони невинни потърпевши остават без дом, без близки, без бъдеще и перспектива. Абсурдът на войната като антихуманен феномен резонира в една колективна, глобална травма на човечеството и неслучайно това се превръща в често проблематизирана тема в множество филмови сюжети. В израз на съпричастност с пострадалите от войната в Украйна в предстоящото си издание София Филм Фест представя три филма, които се фокусират върху войната и нейните разрушителни последици.
Екипът на София Филм Фест никога не е оставал безпристрастен относно войната в Украйна. През 2022 година организаторите изразиха солидарност с украинския народ и поставиха специален фокус върху украинските участници във фестивала – Олег Сенцов, член на международното жури на 26-ия София Филм Фест, и режисьора Валентин Васянович. Бе планирано Сенцов да присъства лично в България за представянето на филма си Носорог в рамките на миналогодишното издание, но вместо на сцената, той бе изправен на фронта, оставяйки камерата настрана, за да вземе пушка в ръка.
Сега, година по-късно, сраженията продължават, но не стихва и любовта към киното. Фестивалът се провежда между 16 и 31 март и, както винаги, може да се похвали с вълнуваща и разнообразна програма. Обръщаме специално внимание на три филма, които отразяват темата за войната от първо лице с болезнена актуалност: Клондайк на родената в Киев сценаристка и режисьорка Марина Ер Горбач, Киевският процес на световноизвестния украински режисьор Сергей Лозница и документалната лента на американския режисьор Лех Ковалски Граница на солидарността, който пък се концентрира върху съдбите на украинските бежанци.
Най-новият филм на Горбач направи световната си премиера миналата година в рамките на фестивала Sundance, бе удостоен с наградата на Екуменическото жури на фестивала Берлинале, а журито в Сараево го отличи с наградата за най-добър режисьор. Действието на филма се развива през 2014 година около едно младо семейство от село в Донецка област, Източна Украйна. Военните действия за тях са ежедневие, но как се свиква с прелитащи ракети и разбиващи се самолети? Двойката тръпне в очакване на първото си дете, когато в близост до полуразрушения им дом се разбива пътнически самолет на Малайзийските авиолинии, свален от руска отбранителна ракета. Катастрофата служи като трагично-сюрреалистичен декор на разразяващите се конфликти и тревоги между героите в едно абсурдно време, в което военните действия поглъщат всекидневните проблеми.
Киевският процес на Сергей Лозница е показан премиерно на фестивала във Венеция през 2022 година. Сюжетът ни връща в миналото през уникални, непоказвани досега архивни кадри, очертаващи ключови моменти от Киевският Нюрнбрг през 1946, един от първите следвоенни процеси, в които са осъдени германски нацисти и техни сътрудници. По дело №1679 „За зверствата, извършени от фашистките завоеватели на теротирията на Украинската ССР“ пред съда застават 15 престъпници, виновни за чудовищни деяния, по-късно определени като престъпления към човечеството. Филмът е изключително актуален и днес, а в свидетелствата от първа ръка чуваме изявленията на обвиняемите и показанията на свидетелите, сред които оцелели от Аушвиц и Бабий Яр.

Лех Ковалски разглежда войната от друга перспектива – поглед отвън, проследяващ съдбите на принудените да напуснат домовете си хора. В Граница на солидарността той дава думата на фермери, собственици на магазини, фотограф и учител, които живеят в района на Люблин, Полша, в близост до границата с Украйна и Беларус. Разказите им разкриват въздействието на войната върху гражданите на Люблин в шокиращи детайли и фокус върху съпричастността на полските граждани, които от началото на войната до днес са приютили няколко милиона бежанци.