Спаси ремонтите

Как се правят ремонти в София, колко дни издържат и защо е недопустимо това – разказват ни Спаси София.

Всеки от вас е крачил по разнебитени тротоари, мокрил се е от плюещи плочки и се е спъвал в стърчащите решетки на канализацията. Няма как в София да не сте се возили и по неравен път, миниран от зейнали дупки и хлътнали шахти. По-големият проблем е, че в случая не говорим за тротоари и улици, които са амортизирани от десетилетия натоварен трафик, а за току-що ремонтирани обекти. Същите, за които всички ние сме платили милиони левове. Разбира се, има и (единични) изключения, но масовата практика в града ни е новооткрит терен да е пълен с дефекти и да започне да се разпада само дни по-късно. Следват и най-добрите лоши примери.

БУЛЕВАРД ВЛАДИМИР ВАЗОВ
Ето как се обновява това трасе – най-амбициозният и мащабен ремонт през 2016, струващ колосалните 13.5 милиона лева. В тази сума влиза и уникалната нова практика в пътните ремонти – дърветата да бъдат асфалтирани, вграждани в тротоара или направо изрязвани. Да съсипваш растителността по такъв начин в най-мръсната столица в Европейския съюз е меко казано неадекватно. Трябва да се случва точно обратното – с новата инфраструктура да се прави ново озеленяване, а не да се премахва вече съществуващото.БУЛЕВАРД АЛЕКСАНДЪР МАЛИНОВ
Централната пътна артерия в Младост беше ремонтирана основно миналата есен, като една отсечка от булеварда беше изградена от нулата по ново трасе. И точно тя пропадна в деня на откриването си. Дни по-късно проблемите продължиха: на места имаше още пропадания, на други в новоналетия асфалт зейнаха огромни дупки, а на безпроблемни участъци се наложи втори ремонт, заради невзети под внимание промени в градския транспорт. Тук не става дума за поправка на вече остарял път. Недопустимо е чисто нов обект да се пуска за обществено ползване с толкова много недостатъци по него.БУЛЕВАРД ВИТОША
Няма спор, че Витошка се превърна в така необходимата ни централна пешеходна артерия – ключово място за всяка европейска столица. Въпросът е, че булевардът беше обновен миналото лято с изключително нискокачествени материали, положени без достатъчно контрол и мисъл. Резултатът? Дни след премахването на огражденията (ремонтираната отсечка така и не беше официално открита) на много места паветата вече мърдаха, а скоро се и вадеха свободно; "черните" започнаха да се изтъркват и се оказа, че всъщност са зле боядисани кафяви; самото полагане на евтините клинкерни павета е с обидно ниско качество, а злополучният фонтан все още е обект на подигравки. София заслужава красива централна пешеходна улица с модерен замисъл и качествени материали – не това.УЛИЦА ЦАР СИМЕОН
Ремонт след ремонт проблемите така и не изчезват, а се повтарят и задълбочават. Също както на тази улица – с пускането на тъкмо поправения Цар Симеон в движение вече започват да пропадат различни елементи. Въпросът е първо, защо строителят си е оставил ръцете и второ, защо общинските власти са приели обект в такова състояние. Именно Столична община оказва контрол над ремонтните дейности и именно тя решава дали да приеме от строителя даден обект, или да го върне, ако качеството е лошо. Виждаме ясно и контрола, и приетото качество.УЛИЦА КОЗЛОДУЙ
И един пример с уж добро развитие. Заради мърлявия ремонт на ул. Козлодуй, Общината върна изпълнителя да разбие новоремонтираното и да го направи отново, за да бъдат изчистени многобройните му дефекти. Лошата новина е, че това е само козметична поправка, докато проблемите на улицата биха се разрешили с по-пълноценен ремонт, включващ и подземната инфраструктура. Когато се планират ремонтни дейности на даден участък, е хубаво да се прави цялостно и пълно подобряване. Повърхностното обновление на отсечката не променя качествено градската среда, то само временно я освежава.Припомняме си добрите и лошите градски новини от Спаси София в Програмата: 22 – 28 януари, 29 януари – 4 февруари, 12 – 18 февруари.