Световният океан
Харесва ми да мисля, че в бъдещето изкуството ще е навсякъде. Леонардо да Винчи не е бил само художник, а и учен – и аз така вярвам в пълния кръг на погледа. Ако се случва да имаш интереси в 360 градуса, лекарят става артистичен, а художникът може да лекува. Това ще направи и обществото по-мирно, отворено и свързано с другите. Всеки се чувства добре, когато успява да се изрази. Аз подхранвам любопитството си към всичко, в библиотеката ми има книги за история, антропология, психология, фотография, архитектура. Дори и за агрикултура, защото в Италия развивам хобито си да правя зехтин. Има едно нещо, от което не се интересувам, защото ме е страх от него, и това е кръвта – няма да стана лекар.
Преди 2 години участвах в проект на the fridge, в който видях срутището Струпаница и поисках да направя нещо с него. Камъните са големи, но мястото е напълно завзето от природата, която там е много силна – до степен, че става непроходима. Изчистихме пътека до центъра на свлачището, като идеята ми беше да се създаде възможност да наблюдаваш тези гигантски скали. За мен те се превръщат в скулптури сами по себе си, а докато ги гледаш, пътеката към тях е вид медитация. Направих и видео, Каменният крал, за което поканих артиста Мина Минов да открие свой маршрут през камъните, а Ража прочете текст на Итало Калвино за един цар, който управлява през слуха си. Писателят е оставил недовършена тази своя история и всеки може да я тълкува различно – за мен е метафора на света, в който всичко наоколо ни насърчава да следим какво става навън, но не и да гледаме какво се случва вътре в нас.
Аз съм бавна личност. Имам нужда от време. Затова всеки мой проект отнема дълъг период – правя макети и скици, пробвам различни идеи, трупам много материал. Когато дойдох в България, започнах да работя с камъни (което свързвам с каменодобива тук) и имам доста – не знам какво ще правя, когато реша да се местя. Акумулирам вещи – не искам да съм такава, но ми е трудно да изхвърлям. Следващият ми проект е в Италианския институт, където поискаха да направя намеса в пространството им за езикови курсове. В последните 3 години събирам части от стари мебели, страшно харесвам тукашния модернизъм и е добре, че ще мога да ги използвам за този проект. С пътуванията си акумулирам и езици – говоря три, а уча и български. Акумулирам и приятели. Не съм добра в поддържането на отношения от разстояние, но ако обичам някого, тази връзка не се губи. Не знам как да говоря по телефона, но държа на любовта си и хората го усещат.
През септември стават 4 години, откакто дойдох в България. Всичко стана почти случайно – тогавашният ми партньор много пътуваше, такава е професията му, и търсехме място, където да можем да работим. Трябваше да комбинираме всички елементи, което беше важно, но и трудно, защото имаме две деца. Живяла съм в Будапеща, Букурещ, Милано, Берлин, Ница, Азербайджан. Стоя на едно място, докато мога да работя там и точно сега си мисля, че в близките години няма да се местя от София. Тя е съвършеният град за мен, а и сигурно е последната европейска столица, в която има човешки елемент – хората са отворени и жадни за новото. Едновременно е важно, че е именно столица – Флоренция е чудесно място, но без международно летище. Трябва да знам, че мога да отлетя, когато поискам.
В София обичам блоковете – белисима! Страхотни са. Балансът между природа и сгради е нещо красиво в тези комплекси, иска ми се хората повече да ги използват. Разбирам, че покрай тях има тежко наследство – в Италия, като искаме да кажем "тежък комунизъм", изразът е "български комунизъм". Трябва обаче да се открие начин да се живее с това минало. Днес си мислим, че всичко става мигновено, но обществото има нужда от време, за да се развие. Да се зададе посоката, но да се чака и за резултата. Затова имам много голяма мечта – някой ден да направя маршрут през тези градинки, който да се минава с колело и да свързва зелените части на блоковете.
Видео проектът Spelonca на Валентина Шарра се прожектира на витрината на галерия Структура от 15 до 22 юли между 22:00 и 02:00
Повече за нея на sciarravalentina.com