Вим Вендерс: 10 задължителни филма

текст Тео Чепилов

Вим Вендерс е една от движещите сили в немското ново кино, с неизчерпаема креативна енергия, която захранва неговата собствена киновселена.

През годините сме свикнали да очакваме неочакваното – толкова се разпъва палитрата му от филми, в които вкарва непредсказуемите си артистични пориви. Фактът, че кариерата му стартира като художник, е очевиден в кадрите по-късно. С тях се обяснява в любов на портретите и пейзажите. Макар да е най-популярен с класиките като Париж, щата Тексас и Криле на желанието, филмите на Вим Вендерс не се изчерпват с тях. През годините се оформят няколко различни насоки, в които той работи – документалистика, изследване на човешката природа през нехарактерни герои, както и полуприказни истории със сюжети, напомнящи сюрреалистична притча. Обяснението за това най-вероятно се крие в биографията му.

Вендерс израства с името Ърнст Вилхелм в Дюселдорф, Германия, но покрай пътуванията си до близка Холандия получава като прякор нидерландската разновидност „Вим“. Баща му е хирург, затова първо пробва да учи медицина, после философия, преди през 1966 да зареже всичко и да избяга в Париж с план да стане художник. Малко не му достига да го приемат в академиите, затова започва работа като гравьор в гробището Монпарнас, а първото му кино образование се състои в гледане по пет филма на ден в близкото кино. Решен, че това е единствената възможна посока за развитие, той се връща в родния си град и започва работа в немския офис на компанията Юнайтед Артистс. По-късно учи режисура в Мюнхен и работи като критик в Берлин.

През годините Вим Вендерс намира няколко особено важни сътрудници. Единият от тях е Роби Мюлер – гениалният оператор, запечатал всички онези кадри, които толкова обичаме. Другите са писателите Сам Шепърд и Петер Хандке, в съавторство с които той прави своите най-запомнящи се сценарии.

Покрай постоянното търсене на нови предизвикателства Вендерс обикаля света в търсене на музикални вдъхновения, а филми като Буена Виста Сошъл Клъб, Солта на земята и Душата на човек са резултат от тези приключения. Паралелно с кино кариерата си Вендерс е завършен режисьор на музикални клипове за групи като U2 и Talking Heads, а всички помним онова видео към Stay (Faraway, So Close!).

Фотографията пък от хоби постепенно се превръща в странично професионално занимание с изложби по цял свят на дългогодишните му поредици от снимки Pictures from the Surface of the Earth и Written in the West. Книгата му Емоционални картини – колекция от дневници и есета, писани в ранните години на живота му, е адаптирана от за радиосериал.

Вим Вендерс е член на борда на съветниците в Световната кинофондация на Мартин Скорсезе, която се е посветила на запазване и реставриране на важни заглавия от целия свят. През 2017 Вендерс поставя на сцена Ловци на бисери на Жорж Бизе в Берлинската държавна опера. По собствените му думи филмът, докоснал го най-силно при снимането, е документалната продукция за папа Франциск заради католическата традиция на семейството му.

Париж, щата Тексас

Тъжният каубой на Хари Дийн Стантън, който се носи като призрак из пясъците на Тексас в търсене на изгубеното минало, е сред най-запомнящите се картини в историята на киното.

Правило без изключение

Въпреки че технически погледнато е адаптация на романа Играта на Рипли, във версията на Вендерс с Денис Купър в главната роля това е филм за тъмната страна на човешката природа.

Алис в градовете

Излязъл през 1974 и издържан в черно-бяло с дълги сцени без диалог, този филм е първият от трилогията на режисьора Филми по пътищата.

Кралете на пътя

Кино пътешествията на Вендерс по немските магистрали продължават с тази трогателна история за приятелството между депресиран мъж и самотен прожекционист.

Погрешно движение

Тази адаптация на романа Вилхелм Майстер на Гьоте пренася главния герой в модерна Германия по линията на красиви кадри, допълнени с глас зад кадър.

Пина

През 2011 Вендерс запечатва любовта си към емблематичната хореографка Пина Бауш с помощта на триизмерна технология, като филмът увековечава завинаги нейното изкуство.

До края на света

Заснет през 1991 в продължение на пет месеца, в 15 града и 8 държави на 4 континента, този смел и мащабен научнофантастичен проект включва оплетен сюжет и Уилям Хърт.

Страхът на вратаря от дузпата

Адаптиран от романа със същото име на Петер Хандке, в този филм от 1972 се виждат всички бъдещи аспекти на Вим Вендерс филмите, най-вече абсурдизмът на съществуването.

https://youtube.com/watch?v=k-2-mkl4IJ4

Буена Виста Сошъл Клъб

Този филм превръща кубинския музикален феномен в световен хит, а артисти като Ибрахим Ферер, Компай Сегундо, Елиадес Очоа и Рубен Гонсалес – в най-големите звезди на сцената.

Криле на желанието

С оригинално заглавие Небето над Берлин абсолютният шедьовър на Вендерс показва града през погледа на ангелите хранители, които бдят над съдбите на обитателите му.