От броя | За киното с любов: Христо Христозов

Пълния разговор четете на хартия в пролетния брой на ПРОГРАМАТА – в разпространение от 15 април.

Христо е едно от ключовите лица зад киномрежата на културна София. Той е програмен директор на кино Одеон и на фестивала Киномания, и част от екипа зад Master of Art – единствения фестивал за документално кино за изкуство у нас.

Христо, ти програмираш три съвсем различни кино платформи. Какво е общото между тях и как си взаимодействат?
Общото е най-вече публиката, заради която тези усилия си струват. И трите имат своя вярна аудитория.Одеон е може би най-посещаваната фестивална точка и на Киномания, и на Master of Art. А самият аз имам щастието да пътувам по големите фестивали и да се оглеждам за най-добрите филми, които да покажем.

Master of Art е уникален фестивал, посветен на документалното кино за изкуство. Какви са критериите, по които подбирате филмите, и кои теми вълнуват най-много?
Заедно с артистичния директор на фестивала Найо Тицин винаги търсим баланаса между познатите, култови творци и такива, за които малко се знае. Вълнуват ни филми, които улавят духа на времето и разкриват закодираните в изкуството послания. Надявам се чрез фестивала хората да имат все повече любопитство – смятам, че това е най-важният недостатък на нашата публика (а и общество).

Изкуството и документалистиката често се възприемат като два различни свята – първото е субективно и експресивно, второто се стреми към обективност. Но не са ли всъщност двете неразривно свързани?
Авторското документално кино е изкуство и е все по-вълнуващо за гледане. А хората, които през годините са ме питали ама това филм ли е или документален? стават все по-малко (смее се). Вижте само номинирания за Оскар ДАХОМЕЙ.

Гледането на филм в киносалон е споделено преживяване, което днес все повече отстъпва пред индивидуалното гледане вкъщи. Какво губим, когато киното се премества на личния екран?Горивото на киното е фокусът, вниманието. Затова киносалоните предлагат възможността да отдадем цялото си внимание, да се потопим и пълноценно да преживеем филма. Върнете се назад и помислете кои филми са белязали живота ви и си спомнете къде сте ги гледали – вероятно пред големия екран.

Ако киното е огледало на времето, как изглежда днешният свят през филмите, които избираме да гледаме?
Отчаяно нуждаещ се от усмивка, дори и през сълзи.


Master of Art 2025 е онлайн до 04.05. на Nettera TV.