Колите и кравите, които тъпчат все по-голяма площ от земята (за сметка на Амазонската джунгла например), са двата газоотделители, спорещи за титлата топ замърсител на въздуха. И докато усилията на част от активните планетяни са за ограничаване на консумацията на бургери с филми като Cowspiracy (препоръчваме!), други промотират масовото превключване към електрически коли. Принципно всички сме "за", но е сложно: 30 000 долара за автомобил е "няма начин" за мнозина. Цените на батериите им падат и пробегът им се увеличава, но не достатъчно, за да се елиминира основното притеснение на бъдещите ел шофьори: "ами ако ми свърши батерията?".
Събираме всичко дотук с рехавата мрежа от зарядни станции, включваме въпроса "откъде идва токът в контактите им?" и вече ни се иска да захапем ауспуха от отчаяние. За да бъдат наистина еко ел колите, горивото им също трябва да е "зелено". Днес обаче все още консумираме много повече ток, създаден от кокалите на умрели динозаври в замърсяващите топлоцентрали, отколкото от чисти соларни панели и ветрогенератори. Добрата новина е, че след Парижкото споразумение за климата от 2015, по-голямата част от света разбра накъде духа вятърът. Така с миши крачки (у нас) или с великански (дори в Индия) вече всички вървим към бъдеще с колкото може повече възобновяема енергия, независимо от влиянието на неверниците (#dumptrump). Междувременно някои вече действат локално, вместо да чакат пречките да отпаднат на национално и интернационално ниво, за да тръгнат в правилната посока.
Добре дошли в Париж. От 2011 там действа Autolib’ – услуга за споделено ползване на електричките Bluecar от френската компания Bolloré. Схемата е проста: откривате близка кола в интерактивната карта на града, отключвате я с приложение, вършите си работата и я връщате на някое от останалите (над 900) фиксирани места. Днес из града мъркат над 4000 ел автомобила за наемане, които се зареждат на 6000 станции в околността. С хиляди дневни абонати и над 100 000 дългосрочни фенове, ползващи Bluecar от месец до година, трафикът в Париж е олекнал с над 36 000 автомобила. Суперуспехът на услугата я клонира в Лион, Бордо, а след това в Индианаполис и Лондон, където се очакват 3000 сини електрички за-всички до 2018.
Споделянето на еко автомобили може да се окаже решение и на проблемите в най-зеления трафик в Европа – този в Норвегия. С цената на сладки бонуси – като липса на данъци и такси за паркиране и позволено движение в автобусните ленти, северната страна превърна 5% от всички свои коли в електрически. Екстрите обаче са на път да отпаднат, защото градският транспорт често пъпли зад колите с преференции, а хазната започва да усеща липсата на приходи от свободно паркиращите. Може би норвежците трябва да вземат пример от своя юг – Дания, където услугата DriveNow съблазнява с 400 луксозни BMW i3 и безброй зарядни станции из целия Копенхаген.
И без да сме били в Париж, Осло и Копенхаген знаем, че придвижването с чужда кола е хит, не защото местните не могат да си позволят S-класата на комшията. Просто те са разбрали, че е по-секси да се движим заедно напред, вместо да циклим поотделно по канала около Орлов мост в личните си лъскави лимузини. Ако оставите за миг вашата и скочите с метро до центъра, все ще засечете някоя от сините коли на Spark. Услугата за споделено и зелено пътуване стартира в София преди седмици с 25 малки VW e-up!, които ползваме по описаната схема на Autolib’ и освен на фиксирани места, паркираме на всички позволени без такса за цветните зони. Докато компанията се бори с някои бъгове на старта, ние ѝ пращаме поздрави и пожелания за скорошна и силна конкуренция, с която и нашият град да мине на по-горна предавка.
Ако се запалихте по ел колите, направете няколко кръгчета на spark.bg, ecars.bg и elektromobili.bg