Част 3: Нови екологии

В нестандартното пространство за изкуство Swimming Pool можем да видим третата и последна изложба към проекта Нови екологии. Част 3 представя работи на Били Матеева, Елена Назърова и Мария Налбантова, които обръщат внимание на начина, по който употребяваме природата в ритуален или политически контекст. В изложбата разглеждаме три много различни една от друга творби, но еднакво сериозни в начина, по който изследват темата за природата и човешката намеса в нея.
Били Матеева представя своята работа Важни клечки, която ни отправя към държавния протокол и неговата абсурдна връзка с природата и жеста на поднасяне на венци за почит. В инсталацията на Матеева човешките фигури стават едно цяло с тях и представят една хиперболизирана версия на идеята на венците в света на дипломацията.
Елена Назърова от своя страна поставя въпроса за нашата връзка с „живия“ свят или по-скоро откъснатостта ни от нея. Инсталацията ѝ, озаглавена Светилище, ни обръща към човешката история на ритуални практики на жертвоприношение и смирение. В инсталацията зрителят е поканен да се включи в игрово упражнение, като конструира своя интерпретация на олтар с помощта на редица „инструменти“, които се използват в ритуални практики в различни исторически и географски територии.
Мария Налбатанова пък представя проекта си София Гранд Канал, който изследва репресивни практики, които застрашават едновременно свободата на обществото и екологичния баланс в заобикалящата ни природа чрез проектите за промяна на географията от 50-те години на ХХ век. Желанието да се обърне течението на реките или да се прокопае плавателен канал през целия град звучат нереалистично, но в края на 50-те години започва разкопаване на „Плавателен канал Панчарево – Павлово“ – една „мечта“, вдъхновена от сталинския план за преобразуване на природата. Инсталацията иска да ни накара да се замислим за това какво в действителност се случва и какви са последствията, когато определени политически решения се намесват в екологичното равновесие.
Изложбата е с вход свободен и може да бъде видяна до 10 август.
снимка: Яна Лозева