Изкуството на синтеза

За да вникнем в една епоха, трябва да се запознаем с нейното културно наследство. Затова Емилия Николова-Байер насочва погледите ни към една непозната модернистична творческа симбиоза, а именно синтеза между монументалните изкуства и архитектурата у нас в периода 1956 – 1989 г. Изложбата Изкуството на синтеза в Квадрат 500 представя творчеството на Емилия Николова-Байер чрез фотографии на декоративни релефи, керамични пана, каменни надписи и рисунки, различни по размери и изпълнени в материал скулптури.
Емилия Николова-Байер е малко позната на публиката, въпреки че творчеството ѝ е виждано от хиляди. Авторката завършва Държавната художествена академия в София със специалност Керамика при проф. Стоян Райнов и Декоративно-монументална скулптура при проф. Любомир Далчев. Занимава се с керамика, оформление на книги, но е най-известна с декоративните си каменни релефи. Те са фигурирали върху Партийния дом в Сливен, хотели в курортен комплекс Златни пясъци, върху фасадата на Театър София и други.След 1975 г. Байер заминава за Берлин, където създава скулптурни творби в публична среда: паркове и декорации на сгради. Най-известната ѝ работа е проектирането на четири бетонни релефа за новата сграда на театър „Фридрихщат паласт“ – една от най-обичаните берлински сгради. До днес Николова-Байер създава керамични творби в ателието си ежедневно, нещо изумително за възрастта ѝ.
Изложбата представя декоративните релефи като важна, но недостатъчно изследвана част от архитектурата на миналия век. Фокусът е върху фигурата на жената артист в България от XX в. -авангардна, смела и оставила своя отпечатък върху архитектурния ансамбъл. Изложбата е едновременно ретроспективна и изследователска. Тя разглежда и оригиналния отпечатък в творчеството на артистката, и синтеза между релефа и архитектурата и тяхното взаимодействие. Фотографиите в изложбата са взети от личния архив на Емилия и Райнер Байер. Официалното откриване е на 27 юли от 18:00.