Още 15 минути | дебютна изложба на Ивона Иванова

Заглавието на изложбата препраща към прочутата фраза на Анди Уорхол, според която в бъдещето всеки ще има своите 15 минути слава, но същевременно звучи като желание да се удължи моментното удоволствие – още визуална наслада, още цветната енергия, още малко “захарна” еуфория. Още 15 минути се вдъхновява от творчеството на Уорхол, артистът, който превръща баналното в икона, а повторението в стратегия, коментирайки преходността на славата и обезличаването на стойността в култура, доминирана от пазара и масовото производство. Ивона Иванова интерпретира поп-арт изкуството през погледа на поколението, израснало в 2000-те години.
Още 15 минути е като реклама, която не можеш да пропуснеш, или шум, който не можеш да заглушиш. Изложбата предлага визуално и концептуално потапяне в съвременната култура на консумация, разгледана през визуалния език на Gen Z и естетиката на попарта. Авторката преосмисля символите на принадлежност и идентичност, формиращи се от брандовете, социалните мрежи и масовата визуалност, без да ги осъжда. Консуматорството не е предмет на критика, а естествена част от ежедневието, факт, неосъзнат начин на съществуване.
В изложбата Ивона работи с образи като логото на Nike, енергийната напитка HELL и желирани бонбони. Днес тези елементи надхвърлят своята практическа функция и носят емоционално, социално и културно значение, понякога дори достигайки до ниво на баналност. Включени като мотиви в десенирани тапети и ръчно изработени ситопечатни композиции, те придобиват статут на визуални знаци на поколение, възпитано в естетиката на екрана и рекламата. Ритмични, ярки и дори натрапчиви в своята повторяемост, те създават визуално напрежение и напомнят за пренасищането на дигиталната среда.
Още 15 минути не критикува консуматорската култура, напротив, тя я разглежда отвътре, през очите на артист, който е израснал в тази среда. Ивона Иванова създава свят, в който всеки образ е едновременно привлекателен и ироничен, познат и преобразен.
Авторката завършва бакалавър и магистър в специалност „Текстил – изкуство и дизайн“ в НХА. Интересите ѝ са в областта на графичната техника – ситопечат и текстил. Настоящата изложба надгражда нейната магистърска дипломна работа 15 минути и продължава изследването ѝ върху консуматорската култура, този път в по-голям, пространствено-обемен формат.