Отвъд портрета | Милчо Костадинов

Милчо Костадинов е роден през 1977 г. Работи и в областта на пейзажа, натюрморта, жанровата живопис, портрета, абстракцията. Участва в много национални, регионални и тематични групови изложби. Художник на галерията е от 2000 г. и Отвъд портрета е втората му самостоятелна изява в АСТРИ.
Има самостоятелна изложба в Люксембург и участие в проекта на АСТРИ и НАЙЛОН ГАЛЕРИ в Истанбул.
Изкуството притежава силата да променя хода на времето – да го спира, връща, забързва. Портретният жанр е именно едно от сечивата, чрез които това се случва. Портретът е следа от среща, памет за създадена връзка. В Отвъд портрета– замислен преди 20 години като поредица от акции, предмет на тази памет е специалната връзка между художник, модел и галерист. Тук думата „галерист“ е употребена условно, като в нея по-скоро се влага смисъл като човека, свидетел на спонтанни или аналитични реакции на хора при срещите им с произведенията на нечие изкуството.
Кадрите, по които са рисувани портретите са избирани от художника и в този избор няма намесата на фотографа – галерист. В портретите на художника няма спомени от разговори, няма лични впечатления. Плод са само на впечатлението и въображението му, провокирани от снимките, които той трябва да разчете и преживее. Способността на Милчо да проникне в личността, да види това, което стои отвъд чертите на лицето е удивителна, безпогрешна, понякога – безпощадна.
Отвъд портрета е експеримент със самата природа на портретното изкуство – опит да се улови не само външното, но и онова, което остава невидимо. Срещите, случили се в реалността, и тези, съществуващи само във въображението на художника, се преплитат в едно живописно пространство и всяко произведение носи следите на личното присъствие.
Живописният портрет не просто запечатва чертите на човека, а ги интерпретира. Той не цели буквалната прилика, а търси същността, онова, което е отвъд видимото. Художникът не просто регистрира момент, а преживява образа, анализира присъствието, влиза в диалог с личността на модела. Това изисква време – от художника, от модела, от зрителя. И в това време се случва истинската среща.