По ръба на реалността
На 25 януари в Националната галерия – Двореца се открива фотографската изложба По ръба на реалността на Кристина де Мидел. Испанската фотографка гостува в София по покана на фестивала Фотофабрика. Експозицията на световноизвестния творец и настоящ президент на колектива Магнум представя на софийската публика кадри от петте най-популярни фотографски серии на Мидел, включително Афронавти и Това направи омразата, които правят артистката толкова популярна.
Кристина де Мидел ще присъства на откриването на експозицията и е организирала публична лекция на 27 януари от 17:00 в Двореца, която е част от съпътстващата програма на изложбата и е с вход свободен. Освен тази среща с публиката фотографката е част и от специално портфолио ревю в рамките на два дни, в които ще се срещне с дузина селектирани български фотографи. По време на ревюто те могат да чуят нейното мнение за работите им, както и препоръките ѝ и насоки.
Де Мидел изследва двойствената връзка на фотографията с истината, като смесва концептуалната фотография с документалната и се заиграва с реконструкции и символи с идеята да размие границата между реалност и фикция. Нейните работи често изследват наболели въпроси от съвремието ни. Професионалният път на артистката започва като фотожурналист, като през 2012 създава популярната си концептуална серия Афронавти, като този неин стил фотография и до днес не спира да предизвиква възприятията на публиката, като ги предизвиква да се запитат къде свършва документалното и започва фикцията.
Афронавти
Серията прави реконструкция на събитията около опита за създаване на африканска космическа програма през 1964 от замбиеца Едуард Макука Нколосо. Кристина де Мидел жонглира умело със западните клиширани представи за Африка и Космоса, като ги преплита с историческите факти за космическата програма на Замбия.
Това направи омразата
В тази си серия Кристина де Мидел реконструира един от сюжетите на творбите на популярния нигерийски автор Амос Тутуола, като пренася фентъзи разказа в съвременността на Нигерия.
Парти
Фотографската серия Парти насочва поглед към съвременен Китай чрез комбинация от текст и снимки. Изображенията са комбинирани с откъси от втората най-отпечатвана книга в историята – Цитатите на председателя Мао Дзъдун. Те са цензурирани и редактирани така, че да отразяват повече от съвременното състояние на страната, като се отдалечават от класическия комунистически лозунг.
Ян Майен
Фотографският разказ ни връща през 1911 г. по време на арктическа експедиция, целяща да преоткрие остров Ян Майен, който се намира на изток от бреговете на Гренландия. Не всичко минава по план и резултатът от експедицията е серия снимки, направени по бреговете на Исландия. Използвайки оригиналния архив и позовавайки се на сценария на кинематографа от експедицията, Де Мидел създава своя серия от фотографии по бреговете на шотландски остров Скай, с който „инсценира“ своя версия на случилото се. Комплектите снимки след това са обединени и оцветени на ръка, за да разкажат историята на тази историческа случка.
Джентълменски клуб
С цел да постигне по-добър визуален баланс при представянето на проституцията Кристина де Мидел публикува през 2015 обява във вестник в Рио де Жанейро, че търси клиенти, които са склонни да ѝ позират срещу заплащане. За нейна изненада откликват много мъже и техните портрети и интервюта стават първата глава от „Джентълменски клуб“ – визуален показалец на потребителите на секс услуги по света. В продължение на 7 години фотографката пътува до различни градове, които имат пряка връзка с този бизнес, и събира 100 фотографии и интервюта, в които мъжете споделят своята мотивация и възгледи по отношение на платения секс. Локациите са Хавана, Мексико Сити, Париж, Банкок, Лос Анджелис, Лагос, Кабул, Амстердам и Мумбай.
Разглеждаме избрани кадри от всички тези фотографски серии в рамките на новата изложба на Дворецът – По ръба на реалността. Откриването е на 25 януари в 18:30.