Светско монументално изкуство – Дечко Узунов
Дечко Узунов продължава и днес да привлича вниманието на изследователите с многобройните си творчески проявления. Освен в областта на изящното изкуство той се изявява и в монументалното. Разработва редица проекти в различни направления, но от тях реализира само една част под формата на стенописи, мозайки и витражи.
От 29 февруари до юни в Художествената галерия Дечко Узунов ние можем да отпразнуваме 125 години от рождението на художника с нова изложба Светско монументално изкуство по повод големия юбилей.
От края на 20-те до началото на 80-те години на миналия век Узунов създава, макар и не често, редица значими монументални произведения. До нас достигат над десет паметника, които свидетелстват за големия му потенциал. До 40-те той работи предимно в частни домове, в които създава най-често стенописи, като във втората половина на 30-те е поканен да оформи български павилион на Международното изложение в Париж и да направи стъклопис за заседателната зала на БНБ.
В началото на следващото десетилетие той се занимава с фасадата на Министерството на вътрешните работи и народното здраве (1941), като работи и стенопис за Съдебната палата в София (1942). През 50-те години на ХХ в. се създават малко монументални творби и в това отношение Узунов не е изключение, като той работи в колектив при оформянето на Софийската опера и балет (1954/5). В шестото десетилетие на века Узунов изписва Българския културен институт във Варшава (1961), а у нас прави мозайка в Карлово (ок. 1965). През 70-те и 80-те години на ХХ в. работи в Операта в Стара Загора (1971), Мавзолея на Георги Димитров (1974/5), Народния театър „Иван Вазов“ в София (1976), резиденция „Бояна“ (1979), хотел „Казанлък“ (1980), Националния дворец на културата (1981).
Настоящата изложба е част от партньорския проект Дечко Узунов. 125 години от рождението на художника, който се осъществява от Софийската градска художествена галерия, Художествената галерия – Казънлък и Държавната агенция „Архиви“. Проектът включва редица изложби, като тази е първата от тях и цели да предложи на зрителите възможност да видят архивни снимки, проекти и творби, чрез които е направен опит да се създаде визуален разказ за това как протича развитието на Дечко Узунов в областта на светското монументално изкуство.