БЕЗВЕТРИЕ – филмът на Павел Веснаков и латентната връзка между поколенията
Филмът е копродукция между Италия и България и е вторият игрален проект на режисьора Павел Веснаков. Главната роля е поверена на Огнян Павлов, когото познаваме от рап сцената под псевдонима Fyre.
Безветрие/Windness (2024)
Проектът дебютира с премиера на 1 юли на Международния филмов фестивал Карлови Вари като част от състезателната програма Proxima. Похвали валят от всички страни, като подчертават поетичната съвременна интензивност на филма. Медийно той получи отразявания във Variety, а Hollywood Reporter публикува интервю с Павел и Огнян.
Проследяваме историята на самотен герой, завръщащ се към родното място с напоена от скръб цел – той трябва да продаде имот след загубата на баща си. Огнян Павлов споделя, че е бил изненадан от поканата да изиграе главния персонаж, тъй като няма актьорска подготовка, но впоследствие усетил своята емоционална връзка с героя, тъй като самият той е загубил баща си като дете.
Сюжетната линия на филма е изплетена художествено адекватно, като представя реалистично разликите в емоционалните образи на поколенията и разрива в комуникацията между тях. Режисьорът споделя, че идеята му не е да представи колко мрачна държава е България, а да се опита да обрисува психологическия портрет на обществото ѝ и неговите потенциални социални метаморфози.
Режисьорът фино е разиграл скъсването на съвременния човек с патриархалното, можем да наблюдаваме нестабилността на героя през неговите избори и действията му в социума на миналото му. Пасианс от спомени се преплитат с несигурността на бъдещето.
Мълчанието като визуално средство
Лентата е наситена с плътното мълчание на героя, което се предава осезаемо в цветовото и музикалното оформление на филма. Силно впечатление създава и татуираното лице върху голата глава на главния герой. То се превръща в символ на отказа от почитането на идоли и скъсването с поставяне на хора върху пиедестал, като препраща и към историческото минало на България като страна на бивша тоталитарна диктатура.
Продължаваме да следим развитието на филма и четем задълбоченото интервю на списание Кино с Павел Г. Веснаков.