Филми на годината
Естествено е на събитие като това да очакваме силна извадка с най-доброто от националното филмово производство и за поредна година не останахме разочаровани. Фестивалът на френския филм започва подобаващо със заглавието, взело отличието за най-добра режисура в Кан 2021 – откритата провокация към жанровото кино Анет на Леос Каракс с Адам Драйвър и Марион Котийар в роли откровения. В емоционалната драма Докато си жив, неостаряващата Катрин Деньов е в образа на майка, отказваща да приема необратимата диагноза на обичания си син. Докато не по-малко красивата Летисия Каста и екранните ѝ партньори в екологично ангажираната комедия Кръстоносният поход ни приканват да се замислим за бъдещето на нашата планета със забавен и избягващ назиданията тон. Оставаме в същия жанр с режисьорския дебют на Шарлин Буржоа-Таке Любовите на Анаис, чиято главна героиня е твърдо решена да открие своето място в света – дори то да се окаже в средата на любовен триъгълник. Далеч от лежерността, но опасно близо до социалната реалност е третият режисьорски опит на писателя Еманюел Карер Между два свята, заснет по документален репортаж и разкриващ непривлекателни картини от живота на обикновените работници в Северна Франция. Това издание ни осигурява среща с още една от грандамите на френската кинематография: Фани Ардан блести в кожата на свободолюбива жена, неочаквано открила любовта в лицето на няколко десетилетия по-млад ухажор в затрогващия (но не и патетичен) романс Младите любовници. Емоцията е нажежена до бяло и в последното съвременно предложение Сестри, където в отчаян опит да открият отдавна изчезналия си брат три французойки от алжирски произход се завръщат в родината, за да се сблъскат с травмите от детството и несигурността на бъдещето.
Класически предложения
Препоръчваме пътуването ви назад във времето към златните години на френското кино да започне с криминалната класика от 1955 Диаболичните, в която родената преди точно век Симон Синьоре прави една от най-добрите си роли като отмъстителна любовница. Приключенската комедия на Клод Льолуш Пътят на едно разглезено дете е повод да отдадем почит на големия Жан-Пол Белмондо, който тук изиграва един от най-брилянтните си персонажи на голям екран. Непоклатимо е и присъствието пред камерата на други две филмови икони – Ив Монтан и Роми Шнайдер, чиито разтърсващи превъплъщения превръщат Сияние на жена по едноименния психологически роман на Ромен Гари в особено въздействаща екранизация.
Виртуална селекция
От носталгичното минало скачаме директно в недалечното бъдеще с три кратки заглавия, провокиращи всички сетива. 18-минутният Преобразуване поддържа виртуалното повествование с помощта на видео и звук и потапя зрителя директно в средата, прицелвайки се право в сърцето на разказа. Бележки за слепотата ни въвежда в комплексния сетивен свят на писателя Джон Хул. След като губи зрението си, той започва аудио дневник, чиито записи разкриват познавателния и емоционален свят на слепотата чрез механизмите на геймплей. Постапокалиптичната VR анимация Мрачни очи пък използва прийоми от литературата, киното и видеоигрите, за да предложи оригинален разказ в изкуствено създадена реалност, който постепенно изгражда връзки между история, разказвач и зрител.
Фестивалът на френския филм е в НДК и столичните арт кина от 19 ноември до 4 декември. Билети от 8/10 лв. и 5/7 лв. търсете на касите на кината, на institutfrancais.bg и на kinomania.bg. VR прожекциите в Зала 4 на НДК са с предварително записване на цена 15 лв.