ОТКРИВАНЕ & ИЪН МАКЮЪН
Той е един от най-четените английски писатели днес и искахме да се срещнем с него за цяло интервю, вместо тази бърза бележка, но отговорът беше, че в момента е погълнат от работата по новата си книга. Все още обаче можем да чуем какво има да разкаже: Иън Макюън е тук с прожекцията на филм по своя книга и сценарий, На плажа Чезъл, която открива CineLibri на 10 октомври (от 19:00 в Зала 1 на НДК). На екрана Сърша Ронан и Самюел Уест са в първата си брачна нощ и трябва да се срещнат с всичко, което ги тревожи в близостта с другия. Заради гостуването на Макюън, Colibri издават на български и предишната му книга, В черупката – преразказ на Хамлет от гледната точка на ембрион, две седмици преди да се роди. С други думи имате няколко начина да се срещнете с писателя и на екрана, и на страницата.

ВЕЧЕРЯТА & ХЕРМАН КОХ
В минало издание на фестивала видяхме и филма по неговата книга Вечерята, и самия Херман Кох, но сега се връщат за втори кръг, ако сте ги изпуснали. Новото е, че гледаме и документален филм за холандския писател на трилъри (част и от журито за конкурсната програма на феста), който сам стои между книгите и филмите, защото е продуцент и актьор. За повече питайте или на среща с него в Перото (на 14 октомври от 19:00), или на прожекциите на Истинският Херман Кох. Във филма негови приятели и роднини го описват като мил и любезен човек, но откъде тогава идват всичките му така неморални герои?

ЛИПСВАЩОТО ДОСИЕ & ДРОР МИШАНИ
В един класически ноар полицай с проблеми с алкохола търси изчезнал тийнейджър – засега заподозрени няма, но учител на момчето проявява странен ентусиазъм да помага в търсенето. Филмът е по романа на израелския писател Дрор Мишани, който ще се срещне с нас (на 18 октомври от 19:00 в Дом на киното), за да разкаже как чупи клишето в жанра на психологическия трилър и откъде получава идеи за всички завои в историите си.

РЕВНОСТ & ДАВИД ФОЕНКИНОС
В превода на книга за екран режисьорът и сценаристът понякога не мислят точно като писателя. Затова може би е логично той да се погрижи за филма по собствената си книга. Ревност, режисиран от автора си Давид Фоенкинос и по негов сценарий, ще бъде показан и в присъствието му (на 14 октомври от 17:00 във Френския институт). Романтичната комедия е за недоверие, което ще докара героинята Натали до лудост. Или до промяна.

ЕВА & БЕНОА ЖАКО
Той е френски режисьор с над 40 заглавия, а Ева – последният му филм за млад жиголо, който краде ръкопис от гениален сценарист и го представя за свой. Естествено, нещата се заплитат до крайност, а самият Беноа Жако идва тук, за да ни помогне да разплетем тази история за лъжи и отчаяние (на 19 октомври от 20:00 в Люмиер).

ЧОВЕКЪТ, КОЙТО УБИ ДОН КИХОТ
Какво друго да направи Тери Гилиъм с първия в света роман, Дон Кихот, освен да го докара до психеделия на ръба между пътуване във времето, сатира и сън? Адам Драйвър играе циничен рекламист, който среща Джонатан Прайс, убеден, че е Дон Кихот. И точно както в книгата, реалността и фантазията започват бавно да се сливат.

ОБЕЩАНИЕТО НА ЗОРАТА
Френският писател Ромен Гари е известен не само с повече от 30 книги, но и с това, че в интервюта и автобиографични текстове постоянно измисля нови и нови версии за миналото и родителите си. В Обещанието на зората обаче се приближаваме до истинската история на майка му, изиграна от Шарлот Генсбур (с номинация Сезар за най-добра актриса). От филма очакваме точно този тип трагикомедия, която в действителност е следвала целия живот на Ромен Гари – той например предизвиква Клинт Истууд на дуел, щом разбира, че жена му е имала афера с него (Клинт отказва).

ПАНОРАМА БЕРГМАН
Седмият печат, Персона и Есенна соната – може би сте ги гледали преди, може би от години стоят в списъка за по-нататък, а може би тежкото скандинавско мълчание е твърде гръмко за слуха ви. Така или иначе филмите идват на обновени копия във високо качество, а българският Лив Улман. Къщата на спомените за актрисата и муза на Бергман ще бъде в компания с музика от филмите му, изпълнена от Софийска филхармония.

КНИЖАРНИЦАТА
Фицджералд е сред най-умните англоезични писатели – помислихте за Франсис Скот, но тук имаме предвид Пенелопе. Романът ѝ за жена, която се заема да продава твърде скандални за дребен град книги не е преведен на български, но да видим как се пренася на екран черната като нощ комедия – явно добре, ако питате дванайсетте фестивални награди за филма.

ТОНИ ТАКИТАНИ
Докато на запад от нас чакат всеки момент английския превод на новата му огромна книга, от изток пристига този филм по кратък разказ на Харуки Мураками. Особените детайли се навързват в леко сюрреалистична история, както е обичайно за него. Затова не е странно нито че Тони Такитани се отказва да рисува картини, защото нямат душа, нито че, когато се влюбва в Ейко, тя се оказва пристрастена към магазините за дрехи. Впрочем подробностите не са така важни – по-важно е ще успее ли Тони да излезе от изолацията, в която е натъпкан като дете заради западното си име.

ДЖУЛИЕТ ГОЛА

Ник Хорнби е автор на тази история не за Джулиет, а за Ани – от 15 години приятелка на леко загубения Дънкан, която сякаш е на път да започне любовна афера с потънал в неизвестност рок музикант (изигран във филма от Итън Хоук). Оказва се, че самият Дънкан е обсебен от него и композициите му от години. Историята лесно би могла да завие и към сериозна драма, но остава забавна – макар че не губи от фокус сериозния въпрос какво правим с вторите шансове в живота.