Френска връзка – Киномания
Открай време заглавията от родината на киното имат собствена ниша в програмата на Киномания, обособила се през годините във Фестивал на френския филм. Тази година той продължава от 18 до 30 ноември и освен най-новото от френската филмова продукция ще покаже и няколко класически заглавия, маркиращи важни за кинематографията годишнини.
Ново френско кино
В този раздел даваме приоритет на носителя на Златна палма от Кан Анатомия на едно падане на режисьора Жюстин Трие, разгръщащ един трагичен инцидент до размерите на психологическа драма, фокусирана върху смисъла на съществуването. Написан и заснет като съдебен процес, сюжетът описва преживелиците на писателка, обитаваща изолирана планинска хижа със своя съпруг и незрящия им син. Един ден бащата е открит мъртъв, а подозренията моментално падат върху семейството му.
Политическо разследване и обществено ангажиран диалог са в основата на последната продукция на Албер Дюпонтел Втори тур. Познат на публиката със своите забавни персонажи, режисьорът отново демонстрира чувство за хумор, макар че на преден план в историята тук е изведено съмнителното минало на влиятелен кандидат-президент и опитите на една журналистка да извади истината наяве. Костюмната продукция на Венсан Перес Въпрос на чест ни връща в Париж през далечната 1887, когато, въпреки че са официално забранени, дуелите все още са единственият начин да защитиш честта си, независимо от кой пол си. Филмът е носител на Наградата на публиката от фестивала в Карлови Вари. Типичен представител на филмите за „плаща и шпагата“ е и копродукцията на Мартен Бурбулон Тримата мускетари: Д‘Артанян, която осъвременява и популяризира романтичната епопея на Александър Дюма сред ново поколение зрители.
Споменаваме и завръщането на Джони Деп на голям екран в мащабната историческа сага Жан дю Бари: Фаворитката на краля, която разказва за премеждията на свободолюбивата куртизанка, станала любимка на Луи ХV и незаслужено превърнала се в обект на омраза, внасяйки нечуван раздор и хаос във френския двор. Силната креативна и емоционална връзка между един артист и неговата муза е във фокуса на визуално наситения Пиер Бонар, художник, който излиза на бунт срещу стандартите на времето, непрестанно удивлявайки се от красотата на живота. Подобно съдружие, само че между държавен глава и неговата първа дама, откриваме и във фабулата на Жената на президента, където неостаряващата Катрин Деньов влиза в образа на Бернадет Ширак, предизвикала медиен фурор в един подчертано мъжки свят, където политическото женомразтво е нещо обичайно.
Прожекция с повод
Осемдесетата годишнина на обичаната актриса е повод да я видим и в още едно от заглавията във френската селекция – класиката на Франсоа Трюфо Последното метро, където си партнира с друг любимец на публиката – Жерар Депардийо. Него пък гледаме по случай 75-ия му рожден ден в незабравимата роля на Сирано дьо Бержерак в едноименната трактовка на Жан-Пол Рапно от 1990, спечелила заслужено международно признание.
Екстра
Специалното събитие в програмата на Фестивала на френския филм тази година е симфоничният концерт на Филхармония Пионер на 20 ноември от 19:00 в кино Люмиер. Музикалната програма с произведения от Ян Сибелиус и Модест Мусоргски предшества единствената прожекция на филма Дивертименто, пресъздаващ истински моменти от живота на Захия Зиуани, която на 17 години решава да осъществи мечтата си за диригентска кариера, независимо от неравностойното положение, в което произходът ѝ я поставя.