Висок старт
По традиция Киномания започва в Зала 1 на НДК, а първата прожекция тази година е на филм с български режисьор. Наградената със Златна роза копродукция на Зорница София Майка е вдъхновена от истинска история и разказва за театрална режисьорка, изправена пред фундаментален избор: да последва копнежа за собствено дете или призванието да помогне на стотици деца без родители да намерят пътя към изкуството и голямата сцена. Понятието „майка“ има повече от едно значение, убеждава ни режисьорката, а ние ги търсим на 17 ноември от 19:00.
Топ заглавия
Както винаги организаторите улесняват избора ни, като разпределят програмата в няколко насочващи секции и без колебание Фестивал на фестивалите е тази, която привлича интереса ни най-силно, най-малкото защото сега там присъства автобиографичното обяснение в любов към киното на големия Стивън Спилбърг – Семейство Фейбълман. Тази завладяваща и трогателна приказка за порастването е разказана с гласа на малкия Сами, който се влюбва в магията на движещите се картини в края на 50-те години и започва да преследва мечтата си да създава филми, докато се адаптира към предизвикателствата и промените в семейния и училищния живот.
В същата селекция откриваме и новата колаборация между Мартин Макдона, Колин Фарел и Брендън Глийсън, които ни спечелиха към отбора на заклетите им фенове с безпрецедентната гангстерска комедия В Брюж (2008). Настоящото им съвместно приключение се нарича Баншите от Инишерин и отново е фокусирано върху необичайното приятелство между героите на Фарел и Глийсън или по-скоро на липсата му, когато последният внезапно решава, че не желае да има нищо общо с досегашния си най-верен другар.
Друга криза, само че в семейството, наляга героинята на Пенелопе Крус в най-новата драма с нейно участие – Безкрайността, разиграваща се в Рим през 70-те. Пак тук попадаме на най-новата част от поредицата на шведския сатирик Рубен Йостлунд – Идиотският триъгълник, където Уди Харелсън и още няколко от странни по-странни персонажи се люшкат между социалната стартира и няколко откровено апокалиптични момента.
Какво общо има тук любовта? – питат ни в същата секция Шехар Капур, Лили Джеймс и Ема Томпсън в едноименната драма, изследваща взаимоотношенията между двама души от различни етноси в съвременното британско общество. Ема Томпсън блести и в обезоръжаващо искрения Успех, Лио Гранд!, където я виждаме като пенсионирана английска учителка на прага на закъсняло сексуално пробуждане.
Сред задължителните заглавия в настоящата Киномания е и напрегнатият разследващ трилър Нейната дума, проследяващи действителните събития около засилването на слуховете за сексуално насилие в Холивуд и разгарянето на аферата „Харви Уайнстийн“.
Музика
Музикалните филми имат своя отделна категория в програмата на Киномания, която моментално спечели личните ни пристрастия с присъствието в нея на мащабния 134-минутен документален портрет на Дейвид Боуи със заглавие Moonage Daydream. В магичен калейдоскоп от концертни изпълнения, интервюта и безценни архивни кадри преоткриваме гигантската личност на Боуи не само като ексцентричен музикант, а и като художник, актьор и всеотдаен пътешественик.
В същия жанр, но с различен ритъм и звучене е португалският Сезария Евора – филм-портрет за легендарната певица от Кабо Верде, нейния възход и способността є да изразява емоциите си в ноти.
Още един голям музикант и поет – Ленард Коен, получава специална почит на тазгодишния фест с филм, показващ богатия му свят през призмата на една от неговите най-прочути песни. Алилуя, Ленард Коен, едно пътуване, една песен е изпълнен с непоказвани материали, архивни записи и концертни кадри, засвидетелстващи таланта на Коен в рамките само на едно негово произведение, превърнало се в химн.
Специално събитие
Случва се на 19 ноември от 19:00 отново в Зала 1 на НДК и представлява среща с обичания италиански актьор Микеле Плачидо, който обаче идва в ролята на режисьор, за да представи своята грандиозна костюмна продукция Сянката на Караваджо. Посветена на един от най-виртуозните творци от началото на XVII век и неговия бунт срещу църковните догми, тази френско-италианска копродукция разкрива комплексната натура на гения и неговия живот, достоен за страниците на роман.