Crеme de la crеme
Галениците от Кан, Венеция, Берлин и Великобритания разбираемо са на почетни позиции в програмата начело с южнокорейския Паразит, който премина през последните Оскари като тайфун и по тази причина нямате извинение да пропускате. Горчиво-сладката драма Върба, описваща перипетиите по пътя към майчинството от три гледни точки, открива фестивала и също е задължителна най-малкото защото режисьорът Милчо Манчевски ще я представи лично на сцената на новия Sofia Summer Fest. В графата „специални прожекции“ попадат и още две македонски заглавия – документалната притча Медена земя, номинирана от Академията за най-добър документален и чуждестранен филм, и вдъхновената от истинска история сатира за религията и обществото Господ съществува, името ѝ е Петруния. Италианското присъствие в тази категория е представено от историческия романс Мартин Идън, който миналата година взе награда за главна мъжка роля във Венеция, и напрегнатата кримка Предателят на Марко Белокио, документираща едно от най-големите сътресения в сицилианската мафия от 80-те. Тук добавяме още абсурдната политическа комедия Босият император (в българска копродукция) и документалната епопея Диего Марадона, концентрирана върху повратен момент от историята на легендарния футболист.
С клеймо България
Новото българско кино в есенното издание на СФФ възлиза на пет игрални и шест документални филма, което намираме за обнадеждаващ процент, предвид обстоятелствата. Драматичните сюжети определено са с превес в предпочитанията на родните режисьори. Вглъбеният наратив на Не влизай в пререкание с персонала на банята на Иван Черкелов е отличен пример. Историята е за срещата между брат и сестра, но и за пропуснатите шансове, самотата и преоткриването. До последния каприз (режисьорски дебют на актьора Иван Юруков) влиза в размишление за връзката между човека и изкуството, като преплита две различни съдби под знака на безсмъртните „капризи“ на Паганини. Явор Петков и неговият Дани. Легенда. Бог пък избират комичния ъгъл, за да разкритикуват нелицеприят-ни проблеми на деня в куп трагикомични ситуации между бизнесмен с байганьовски възгледи и британски снимачен екип, разследващ прането на пари. Съвсем различно е звученето в съвременния кино прочит на Йовковия Шибил. Младият Никола Бозаджиев ни пренася в размирните хайдушки времена, за да припомни, че любовта, честта и саможертвата са качества, които не принадлежат единствено на миналото. Докторската драма Пепел върху слънцето (с Юлиан Вергов) също говори за изконни ценности, но пречупени през трагедията на една лекарска грешка и последиците ѝ. От документалните предложения изпъкват Мълчание с достойнство на Адела Пеева (за режисьорския тандем Ирина Акташева – Христо Писков, техните филми и дългогодишната им тиха битка с цензурата и силните на деня), Истории за птици, хора и други чудеса (посветен на големия Йордан Радичков и неговия простичък, но пълен с чудеса литературен свят), Рангел завинаги (филмът преклонение на Коста Биков пред заразителния творчески ентусиазъм на Рангел Вълчанов, неговите невероятни истории и неповторимото му чувство за хумор) и пропитата с блус и бунтарщина антология Подуене Блус Бенд: 30 години на пътя. Технически анимационната импресия Физика на тъгата по романа на Георги Господинов, създадена от Теодор Ушев с необичайна рисувателна техника, не е българска продукция, но сме сигурни, че мястото є е тук и най-отгоре в списъка ви с фестивални отличници.
От световните екрани
СФФ прелива от стойностни заглавия, за които вече сме споменавали, но по една или друга причина отсъстваха от лятното издание. Припомняме ви най-важните, започвайки с личния ни фаворит Джим Джармуш и неговата абсурдистка версия на зомби апокалипсис Мъртвите не умират, където не си на далавера, дори ако си чел сценария, ако цитираме другия ни любимец Адам Драйвър. Не пропускайте и пипнатия в черно-бялата стилистика на Едгар Алън По Фарът на Робърт Егърс с Робърт Патинсън, Уилям Дефо и мрачни обрати на всеки ъгъл. Ако сте внимавали в предишни фестивали, знаете кой е Кен Лоуч и неговата склонност да задълбава в социал-ната тематика. Прави го и в Извинявайте, че не ви намерихме – покъртително реалистичен портрет на съвременно британско семейство, борещо се да излезе на повърхността на финансовите си проблеми и да оцелее в процеса. Заплюли сме си и документалния Кънингам, за да прекараме час и половина в компанията на един истински новатор в изкуството на танца и божествените тела на неговата трупа.
Фокус Австрия
Киното на Австрия напомни за себе си все по-настойчиво в последно време и това не остана незабелязано от организаторите на София Филм Фест, които отговарят с представителна извадка на съвременните австрийски заглавия. Страшно любопитно ни е да видим Малкия Джо – необикновен разказ за изкуствено създадено растение, способно да промени живота на собственика си към добро, или поне така изглежда в началото… Големият въпрос за смисъла на съществуването е зададен и в научнофантастичната притча Проблемът да бъдеш роден, в която 10-годишно момиче-робот споделя с човешкия си създател спомени, които никога не е преживявало. Горещо препоръчваме и завладяващата хроника Лилиан, създадена по истинската история на руска емигрантка, решена да напусне Ню Йорк и да стигне пеша до родината си, и затрогващия Нобади – разказ за случайния сблъсък между възрастен австриец и афганистански бежанец, които от непознати с предразсъдъци за една нощ се превръщат в най-близки приятели.