ОТКРИВАНЕ + БГ КИНО
Когато техните внезапно се развеждат, Петя скача в леденото море и на ръба на смъртта среща идола си Петя Дубарова, която ѝ подава някои ценни съвети за живота. С тази история – Петя на моята Петя на Александър Косев, откриваме СФФ на 12 март в 19:30 в Зала 1. Нататък българските перли на феста са доста, ето три: следващият филм на Петър Вълчанов и Кристина Грозева Бащата (за вдовец в търсене на контакт с мъртвата си съпруга); Сестра на Светла Цоцоркова (в който момиче оплита сюжета с вечните си лъжи); дигитално възстановената трета част на Мера според мера на Георги Дюлгеров, който показва премиерно и книгата си Биография на моите филми.
ДОКУМЕНТАЛНИ ХРОНИКИ
От По-добрият човек за жена, която сяда да поговори с насилника си години по-късно до Убежище, в който братята Карлос и Хавиер Бардем ни водят до Антарктида да видим всичко застрашено от унищожение там – документалната селекцията и тази година е щедра и силна. В нея блещукат и две бижута от Оскарите: Медена земя за македонката Хатидже и спокойното ѝ пчеларство, застрашено от шумна фамилия номади, и Пещерата за мрежа тунели под сирийската земя, където една болница действа без ежеминутен страх от бомби.
ФЕСТИВАЛНИ НАХОДКИ
Така става, че доста важни фестивали минават, докато стане време и за СФФ, но това е плюс. Ето как знаем да очакваме много например от Върлината – минал през Кан и Оскарите филм за две жени насред мизерията в Ленинград през 1945. Или от Синоними със Златна мечка от Берлинале – за израелец, дошъл в Париж с идеята да заличи изцяло корените си. А също и от По божията милост на Франсоа Озон (взел голямата награда на журито в Берлин миналата година) – за мъж, който открива, че насилвалият го свещеник още работи с деца.
НАЙ-ЧАКАНИТЕ
Няма как да кажем много за Паразит, без да ви го развалим, но и няма какво да се лъжем – билетите за първите му прожекции тук ще хвръкнат за миг, след като поразителната комедия за бедно и богато семейство на южнокорееца Понг Джун Хо направи история на Оскарите. От Сеул се местим в градчето Сентървил, където нищо не се случва, докато не идват зомбитата на Джим Джармуш. За Мъртвите не умират той беше замерян с домати, но безапелационният състав, воден от Бил Мъри и Адам Драйвър, ни вика да дадем шанс.
ВАЖНИ ГОСТИ
Почетен гост е драма за опитите на вдовец да разбере порасналата си дъщеря, която се движи под режисьорския захват на Атом Егоян. Канадецът с арменски корен пристига лично да покаже новия си филм плюс още 2 от по-важните си от 90-те (Екзотика и Примамливото отвъдно), докато СФФ му връчва награда. След като миналата година дойде с Мистър Джоунс, от Полша отново чакаме Агнешка Холанд, но с Шарлатан – любопитна история за лечителя Ян Миколашек и неговите (уж) необичайни възможности.
ТЕСЛА
Докато още помним Война за светлина от 2017, фокусирана върху Томас Едисън (с Бенедикт Къмбърбач), режисьорът Майкъл Алмерейда отговаря с камера, обърната към Итън Хоук като гениалния изобретател и негов съперник Никола Тесла – много по-оценен днес, отколкото през 1943, когато умира в мизерия в нюйоркски хотел. Филмът – красиво заснет и с епизодичен разказвач, загледан право в нас – следва младия емигрант в Америка, докато той гони идеите си в среда, която все го спъва.
Фамилията ѝ е Аскнес, но в YouTube ще я намерите просто като Aurora, която на 16 избухва с музиката си, напуска училище и тръгва на турне с първия си албум. 2 години по-късно Бенджамин Лангеланд и Стиан Сервос следят с камера процеса по опичането на втория ѝ диск, който Аврора държи да направи по свои правила, без да се съобразява с индустрията и комерса. Защо да ви пука? Били Айлиш тъкмо се затрупа с Грамита, а пред Vanity Fair веднъж приз-на, че тъкмо тази норвежка стихия е стимулът ѝ да стане каквато е.
СЕМЕЙНА РОМАНТИКА ООД
В новото си дружество Вернер Херцог е режисьор, сценарист и оператор, а в главната роля слага Юичи Иши – реалният директор на реалната компания Family Romance, която дава под наем човешки заместници за всякакви нужди. Идеята е да им се обадиш, ако си търсиш например +1 за събитие или ти трябва някой да поеме вината за твоя грешка в работата. От леко комична историята рязко става мъчна, когато Юичи заема мястото на липсващия съпруг и баща в едно разединено семейство.
Може би помните Аз, Даниел Блейк от 2015, в който възрастен дърводелец получава инфаркт и за пръв път опира до социални помощи, но за да ги получи, трябва да пребори бюрокрацията. Режисьорът Кен Лоуч и сценаристът Пол Лавърти се събират пак, за да осветят проблемите на модерна Великобритания с новата си драма за работническо семейство, затънало заради заем, взет около кризата през 2008, и опитите му да си върне независимостта, без да се разпадне.
Да получи нечуваната отлична оценка на критика на Гардиън Питър Брадшоу е нещо като медал за всеки филм. За нас е знак веднага да се наредим за втория пълнометражен проект на Робърт Егърс, блеснал със странния ужас Вещицата през 2015. Фарът е стилизирана черно-бяла история, пак забодена някъде в миналото, в която Робърт Патинсън застава до Уилям Дефо като пазач на фар само за да открие, че старецът е доста съмнителен, а в морето отсреща май има русалки. Не е приказно обаче, а митологично и психиращо.
СФФ е от 12 до 31 март в София, Пловдив, Варна, Бургас
Билети 9/7лв