Началото
Старт на киномаратона с източен привкус дава палестинската драма Между рая и земята на режисьорката Наджуа Наджар, разказваща за премеждията на една семейна двойка по пътя към… развода. След пет години брак Тамер и Салма твърдо са решили да се разделят, но това може да стане единствено в израелски съд. Тъй като двамата живеят на Западния бряг, са принудени да прекосят заедно пункта към Назарет, за да подадат официалните документи. От свободата ги дели една врата, но миналото крие тайни, а те разполагат само със 72 часа, за да стигнат до истината.
Акцентите
Оставаме в същия жанр с копродукцията на Граназ Мусави Когато наровете плачат, която представя Австралия в селекцията за най-добър чуждоезичен филм на Оскарите тази година. След смъртта на баща си 9-годишният Хюад помага на семейството, като бута количка с различни стоки по улиците на Кабул и мечтае да стане известен актьор, за да избяга от мизерията и да се погрижи за майка си. Един ден хлапето се запознава с австралийски журналист, отразяващ събитията в размирния район, и съзира начин мечтата му да стане реалност. В тазгодишната селекция срещаме и новия филм на Реза Дормишиян По принуда с големите звезди на иранското кино Хомаюн Ершади, Бабак Карими, Парса Пирузфар и Негар Джавахерян, които пресъздават тежката история на 16-годишно момиче, прехранващо се от бизнес с незаконни бебета. Когато месец след поредната сделка младата жена все още не е забременяла, сводникът є я заплашва с убийство, а след визитата при лекар се оказва, че се е появил неочакван проблем. Разведряваме атмосферата с индийската комедия Любов за пуритани, където една религиозна общност се наема да заснеме семеен филм, за да покаже добродетелите на брака. Режисьорът обаче е със съмнителен авторитет и е далеч от целомъдрието. Решавайки да претупа задачата, за да вземе хонорара си бързо, той дори не подозира какво го очаква на снимачната площадка. Египет също дава своя дан за развлекателната част от програмата със ситуа-ционната комедия Каймакът на Александрия, събираща куп абсурдни персонажи, които се опитват да разрешат финансовите си проблеми по нетрадиционни начини.

На фокус: Централна Азия
Тази година представителите на тази по-скоро непозната за киноценителите у нас област са цели 8 на брой с превес на заглавията от Казахстан. Съзерцателни, мълчаливи, с характерни образи, плътни сценарии и отсъствие на всякакви ефекти за сметка на прецизната актьорска игра, филмите на Централна Азия носят специфичен дух и настроение. Като тъжно-смешния Пещ, показващ сцени от живота на обикновен представител на средната класа, борещ се за прехраната на семейството си с цената на безчет притискащи ангажименти и изгубени нерви. В тази категория гледаме и най-награждаваната продукция от региона – черно-белия Пътят към края, описващ живота на писателя Кубат Алиев, чиято тежка съдба го осъжда да прекара последните си години забравен от света.

По пътя
По традиция едни от най-интересните заглавия на Sofia MENAR са тези, изследващи популярни и непознати географски ширини в увлекателен документален наратив. Затова тази година с особен интерес следим секцията Кервансарай, където сме поканени да извървим километрите на четири поклоннически маршрута заедно с двама ентусиасти от Пътищата на пилигрима и да пропътуваме разстоянието От Кейптаун до Кайро с влак заедно с един неуморен пътешественик, воден от любопитство към непознатото. Това издание ни дава и шанса да се насладим на още един от смайващите визуални проекти на тандема Ян Артюс-Бертран и Мишел Питио. Египет отвисоко чертае единствена по рода си въздушна карта на най-гъстонаселената страна в Африка и нейните неподвластни на времето забележителности: античните пирамиди в Гиза, безбройните лабиринти на Кайро, средиземноморската перла Александрия и най-големия музей на открито – Луксор.