Осмите Срещи на младото европейско кино са разделени на две части – от 20 до 24 юни организаторите от Арте Урбана Колектив са подготвили вълнуваща програма за най-малките киномани на възраст от 3 до 19 години, а след това фестивалът поема по по-професионално направление. От 24 до 29 юни ни очаква международна конференция с експерти в областта, няколко задълбочени дискусии с утвърдени режисьори и единствен по рода си кино концерт.

Жените режисьори: от началото на киното дo днес

От 20 до 25 юни се впускаме по следите на историята на киното и по-точно – на жените на режисьорския стол. Младежите се запознават с творчеството на някои от най-значимите европейски режисьорки, а някои от прожекциите са придружени с творчески ателиета и разговори със специалисти.

Започваме с една от първите жени в историята на киното. Във време, когато жените все още не са можели дори да гласуват, френската режисьорка и продуцент Алис Ги участва в създаването на над 1000 филма. В рамките на фестивала имаме шанс да видим 13 от тях, а след това зрителите от 11 до 18-годишна възраст могат да се включат в творческа работилница, в която под ръководството на младата художничка Вероника Белчева децата и младежите претворяват видяното на екрана чрез рисунки. За участие се записваме предварително на имейл адрес
arteurbanacollectif@gmail.com. Това важи и за останалите дискусии и лекции.

Прелитаме напред във времето до 1926 година, когато шведската режисьорка Карин Сванстрьом сътворява един от най-добрите филми от епохата на нямото кино – Момиче във фрак. Комедията в седем действия повдига важни теми, актуални и до днес, почти сто години след заснемането на лентата. Прожекцията е подходяща за младежи над 15 години и е последвана от дискусия.

На 22 юни е ред на един унгарски филм от Марта Месарош – Отминал ден. Този зашеметяващ кино портрет на млада унгарка в търсене на индентичност и принадлежност в общество на границата между традиционното и модерното е режисьорският дебют на Месарош. Подходящ е за младежи над 15 години и е важен пример както за европейската Нова вълна, така и за ранното феминистко кино. След финала отново се готвим за интригуваща дискусия.

Познаваме Илдико Енеди от най-скорошните попълнения във филмографията ѝ – За тялото и душата и Историята на жена ми. Сега се срещаме с един доста по-ранен пример от нейното творчество: Моят ХХ-и век. Подходящ е за зрители над 18-годишна възраст и разказва историята на две близначки, поели по различни пътища и противоположни като личности. В навечерието на новия век съдбата ги събира отново. Филмът е емблематичен както заради специфичния си визуален подход, така и заради начина, по който третира наболели политически, социални и технологични теми.

Друг акцент в програмата е прословутият филм Да бъдем жени на една от иконите на италианското документално кино – Чечилия Манджини. Несправедливостта в обществото е адресирана още от началната сцена на филма, в който близки кадри на корици на модни списания се редуват с реалните образи на жени, работещи във фабрики и живеещи в крайните квартали на градовете.

Вдъхновени да пресъздадем този визуален експеримент, оставаме и за работилницата след края на прожекцията. Отново с Вероника Белчева упражняваме колажните си умения, като комбинираме снимки от периодични издания и съвременни фотографии от истинския живот.

Кинообразование в училище
На 28 юни от 10:00 в зала Славейков на Френски институт се запознаваме с кинообразователните инициативи в училища от цяла Европа в рамките на международна конференция. Във форума се включват представители на 14 европейски университети и организации от сферата на културата и изкуството и експерти от България, Германия, Испания, Италия, Литва, Полша, Португалия, Румъния, Северна Ирландия, Турция, Финландия, Франция, Хърватия и Чехия. Освен обсъждане върху гореспоменатите теми, конференцията включва и филмови проекти, заснети от български ученици.
На 22-ри пък гледаме специалната програма Кино и гражданско образование, която представя филми, подходящи за изучаване в училище. Сред тях са Другата страна на всичко на Мила Турайлич, Пътуване в мъгливи земи на Хенрикас Шаблявичюс, Мечти на столетници на Робертас Верба и Сама на Аудриус Стонис.

Този сегмент от фестивала доказва още веднъж, че кинообразованието е фундаментално за учениците, тъй като възпитава у тях любопитство, естетически усет, толерантност, работа в екип, емоционална интелигентност и интерес към културата.
Кино, музика, литература
Срещи на младото европейско кино не пропуска да засегне и връзката между различните видове изкуство. Специалните прожекции Кино и литература и Кино и музика изследват точно тази зависимост между направленията.

На 24 юни от 17:00 отново във Френския институт се наслаждаваме на авторски кино концерт, който облича в музика селекция от френски късометражни филми. Новият саундтрак е дело на Станислав Арабаджиев (пиано), Венцислав Благоев (тромпет), Михаил Иванов (контрабас), Стефан Горанов (барабани) и Димитър Благоев (китара).


Майсторски класове
Открехваме вратичката към тънкостите на занаята с два майсторски класа – на 25 и 29 юни.
За никого не е тайна, че работата с деца пред камера изисква финес и специален подход. Режисьорът Христо Симеонов има богат опит в областта и на 25 юни от 10:00 ни разказва за подбора на деца-актьори и снимачния процес с тях на терен. Симеонов споделя личния си опит покрай заснемането на Синът и Нина.

На 29 юни имаме шанса да се запознаем с Елица Петкова, позната с филмите си Жалейка, Кмет, овчар, вдовица, змей и Риба, плуваща по гръб. По време на майсторския си клас тя ни повежда по пътя на създаването на един филм от началната идея до финалната реализация. Откриваме инструментите, с които режисьорът си служи, за да създаде пълнокръвни образи и въздействащ сюжет, поддържайки диалог между произведението и публиката. След разговора гледаме четири късометражни филма в присъствието на режисьорката в двора на Гьоте-институт.
Пълната програма на фестивала разглеждаме тук.