Сблъсък
Американска схема се появява точно навреме, за да влезе в директен сблъсък с великолепния Вълкът от Уолстрийт на Скорсезе. Трудно ни е да изберем фаворит от двата филма, но едно е ясно – те имат много общи черти. Базирани са на истински събития (и в двата случая – парични измами в особено големи размери), имат един голям играч в центъра на иначе страхотния актьорски състав (Ди Каприо във Вълкът и Крисчън Бейл в Американска схема), а стиловата насока върви леко, някъде между комедията, криминалния трилър и класическата драма. Също така – диалогът и в двете продукции е епичен, епохален, силно театрален и запомнящ се.

Бейл!
Въпреки ужасния риск да не обърнем нужното внимание на силното представяне на Брадли Купър (тук – супер увуреният и едновременно с това – глуповато уплашен от живота ФБР агент Ричард Ди Масо), Ейми Адамс (като Сидни Просе, която освен красота има и много лица) и Джеръми Ренър (като добродетелния кмет Крамин Полито), държим да подчертаем с двойна червена линия участието на Крисчън Бейл. Дори и само с характерния си говорен дефект, той би могъл да извади един цял филм от блатото на посредствеността, а в случая е просто брилянтния завършек на един отличен проект. Напълнял и доволно отпуснат (наясно сте колко често е способен да сменя физическия си вид Бейл), със зловеща прическа и огромни очила, тук любимият ни актьор е професионалният тарикат Ървин Розенберг, който сякаш е намерил всичко – има си досадна жена и хубаво дете, отлична любовница и страхотна схема за измами, които му дoкaрват добри пари. Всичко отива по дяволите, когато ФБР го хващат за гърлото и го принуждават да организира нова, но този път – огромна схема, по техните правила. В нея Ървин трябва да забърка възможно най-много обществени личности и сенатори, за да може накрая самия той да спаси кожата. В един момент милият Розенберг не знае накъде да поеме – към проблемите на психопатичната му съпруга, леко наглата му любовница или досадния агент от ФБР, който все иска нещо.

Режисьорът, режисьорът!
Дейвид Ръсел е от онези режисьори, които обичат силните проекти. Прави филми още от 80-те, но май се заема само с неща, които наистина харесва, а в крайна сметка – получава страхотни отзиви и награди за всеки от тях. Негови са Боецът (пак с Бейл), Трима крале и великолепния Наръчник на оптимиста (там пък видяхме Брадли Купър).