Българските режисьори и кинодейци от всякакъв ранг и възраст помъдряха. И точно затова се профилираха. В последните години тук се снимат качествени комерсиални продукции (TILT, Мисия Лондон, Love.net), но и нискобюджетни, направи-си-сам филми (Лора от сутрин до вечер), като не на последно място остават странните, силно артистични и много европейски драми (Подслон, Moon Lake, Стъпки в пясъка). Появилият се само преди две години Източни пиеси спадаше към последната категория – филм с наглед семпла история за човешки радости и скърби, която обаче бе разказана и заснета толкова различно, че ни остави обезоръжаващо силно впечатление.
Въпреки очевидните разлики както в сценария, така и в заснемането Островът има своите силни прилики с Източни пиеси – в новия филм на Калев отново в на пръв поглед прости ситуации и дилеми прозира огромната криза в душата на съвременния човек, а двамата главни актьори пак са толкова добре подбрани, че не си представяме някой да пасне по-убедително на персонажите им. Не ни е ясно как само в рамките на една вечеря Калев е съумял да придума френския супермодел Летисия Каста да се включи в подобна продукция (получава й се доста добре и ни е значително по-интересно, отколкото когато същата френска дама се целува с Риана), но привличането на датчанина Туре Линдхарт е дори по-силно попадение. Скандинавецът успява да изнесе на плещите си огромната част от драматизма в Островът, почти така, както покойният Христо Христов го направи в Източни пиеси.
Историята отново се върти около българската връзка в чужбина, нелеката реалност в нашата държава, но най-вече – около общочовешката криза на чувствата и себеосъзнаването.
Красивата Софи (Каста) и здраво работещият Данийл (Линдхардт) живеят заедно в Париж и имат наглед здрава връзка, която ще се насити със смут и неочаквани признания, когато французойката решава да подари на двамата екскурзия до Бургас. Данийл признава, че е български сирак, който още като малък е осиновен и отгледан в Германия. Влюбената двойка достига до самотния остров Болшевик с идеята да избягат далече от познатата им градска рутина и постигат точно това – оплитат се в една различна реалност от спомени, съмнения, прозрения и истерични изблици, които водят Софи до объркване, а Данийл – до истински катарзис. По някое време ще видите и София, и познати до болка телевизионни водещи, но не се подлъгвайте – Островът не залага нито на сигурни хватки, нито на лесни послания, а се стреми към нещо повече. И го постига.