Утеха и светлина: Немски реквием на Брамс | Софийска филхармония

Немски реквием (Ein deutsches Requiem), оп. 45, е едно от най-въздействащите произведения на Брамс, създадено в периода 1865–1868 г. Той се отличава от традиционните реквиеми – вместо да следва латинския църковен текст, Брамс съставя собствения си либрето от стихове на немски език, взети от Лутеровия превод на Библията. Брамс не рядко е изтъквал, че не е „християнски” композитор. Северногермански протестант по възпитание и дух, той е умерен агностик и изявен хуманист. По отношение на заглавието Немски реквием, отбелязва: „Признавам, че с удоволствие бих пропуснал думата „Немски” и вместо нея бих използвал „Човешки”.
Реквиемът е вдъхновен от лични загуби – смъртта на майката на композитора и загубата на неговия ментор Роберт Шуман. Въпреки траурната тематика, произведението не носи отчаяние, а напротив – утеха, духовна дълбочина и надежда. В него липсват традиционните представи за Страшния съд, а вместо това Брамс се съсредоточава върху живота, преходността и покоя на душата.
Съставено в седем части, произведението впечатлява със своята контрастност – от медитативни, лирични моменти до могъщи хорови и оркестрови изблици, които изразяват както скръбта, така и силата на човешкия дух.
Маестро Георги Димитров
Доайенът на българското диригентско изкуство Георги Димитров превръща всеки свой концерт в извисяващо духовно преживяване. Завършил оркестрово дирижиране в Българската държавна консерватория и специализирал при легендарни диригенти като Евгений Мравински и Арвид Янсонс, той оставя своя отпечатък върху музикалния живот в България и по света.
Ръководил Пловдивската филхармония, Русенската опера и Симфоничния оркестър на Сан Марино, Маестрото е дирижирал най-престижните оркестри в Европа, Куба, Мексико и др. Впечатляващият му репертоар включва шедьоври на Шостакович, Малер, Брукнер, Прокофиев, Шьонберг, Бърнстейн и редица български композитори.