20 и 21 септември, 20:00, Дом на културата Борис Христов
Белгийците Peeping Tom, които френският Льо Монд нарича "театрален електрошок", заредиха с електричество One Dance Week преди 2 години с Майка – втора част от семейната им поредица, започнала с Баща. Сега идва краят на тази сюрреалистична и емоционална трилогия, в която се ражда Дете. За откриването на фестивала сцената става вълшебна гора, а от нея под кожата ни пропълзяват страховете, фантазиите, болката и надеждите на детството.
Медиум
22 септември, 19:00, Дом на културата Борис Христов
Рианто е роден в село в Индонезия, където от малък се научава на ленгер: традиционен танц за съблазняване и плодородие, в който изпълнителят заема ту мъжки, ту женски роли. Тук хореографът-танцьор смесва обичаите с модерен минимализъм и задава въпроса какви сме в тялото и в пола си и как ни служат традициите. Рианто се движи по сцената с концентрация на ръба на транса под звуците на индонезийски инструменти и глас на живо.
Под небето ниско
27 септември, 20:00, Драматичен театър Пловдив
Уаел Али, авторът на това представление, е роден в Сирия, а днес работи в Европа. Как да правиш театър, докато в страната ти има война? Този въпрос Уаел обсъжда със свой приятел – документалиста Джамал, и двамата пренасят диалога си в телата на няколко изпълнители. Те ни показват само фрагменти – парчета пъзел, които накрая се подреждат в обща картина на историята на страната.
Танцувам, защото не вярвам на думи
28 септември, 20:00, Драматичен театър Пловдив
Изразяването на чувства в Япония е сдържано – какво означава това за жена, избрала емоционалното поле на танца за свое? Каори Ито открива свободата на сцената, на която кани в танц баща си – скулптора Хироши Ито, за да може с движения да му зададе въпросите, които я измъчват. Между "Обичаше ли мама?" и "Защо слушаше гръцка музика?" ставаме тихи свидетели на интимна среща и отговор отвъд думите.
Кармина Бурана
29 септември, 19:00, Дом на културата Борис Христов
Една толкова позната композиция като тази на Карл Орф, по която има и балет, в ръцете на смел хореограф става интересна възможност за интерпретация. Как звучи музиката, писана през 1935, като фон на съвременен танц и декори, гледаме през безупречната техника на Сегедската компания за съвременен танц.
Свободнистъпки – Horse и Нини
Horse: 3 октомври, 19:00, Дом на културата Борис Христов
Нини: 4 октомври, 21:00, Дом на културата Борис Христов
Кое е най-чистото състояние на танца е сложен въпрос, на който може да се отговаря и 10 години. Точно такава е историята на дългия проект Свободнистъпки, от който тук виждаме две части. В първата тайванският хореограф от Horse Су Вей-Чиа, започнал поредицата, показва силно физическо представление, забравило танцовите канони. За Нини една от основните изпълнителки в проекта – Фанг Ю-тинг, излиза на сцената сама, но вкарва в хореографията си всички елементи наоколо – от температурата на въздуха през пространството до нас, седящи по седалките. Целта й е да създаде физическо присъствие заради самото него, което е различно според обстоятелствата.
Кокоро
3 октомври, 20:30, Дом на културата Борис Христов
Това представление показва голотата и с метафоричното значение да бъдеш откровен, а и съвсем буквално – на сцената няма нито шев. Тук италианката Луна Ченере търси това, което японците наричат "кокоро" или вътрешното съществуване. Идеята й е да ни покаже с него напълно нов начин за мислене на тялото – с фокус и интензивност тя си го представя като архитектурна композиция, пейзаж или скулптура.
Сома
4 октомври, 19:30, Дом на културата Борис Христов
"Събудени, смутени тела" гледаме в спектакъл на Мартин Талага от Чехия, чийто танцов партньор е пластмасов манекен, разглобен на части. Съвършени и бездушни, краката му танцуват, но само раздвижени от истински човек. Хореографията е сурова и чиста, каквато е и задачата й – да се замислим за това, което ни прави хора.
Глава трета: жестокият път на сърцето
5 октомври, 20:00; 6 октомври, 19:00, Дом на културата Борис Христов
Шарон Еял прави хореография и танц, Гай Бехар се занимава с дизайн, а двамата са L-E-V Company – една от най-интересните компании, излезли от Израел и обиколила света. Това представление е трета част от изследването им за любовта, започнало с OCD love (може би сте видели в YouTube сърцераздирателното изпълнение на поемата OCD на Нийл Хилборн, която го вдъхновява). После идва втора глава, фокусирана върху самотата, а сега отгръщаме третата, в която раздялата се превъзмогва и се откриват нови пътища, докато танцът отваря сърцата ни.
Космическа любов
11 октомври, 19:30, Дом на културата Борис Христов
Освен между хората, тук има и любов по Космоса: канадската хореографка Клара Фюре прави танц, посветен еднакво на физичните явления и на способността ни да общуваме и да обичаме. Светлина и движения дават усещането за безтегловност между планетите, докато сцената става "многолика, дива и чувствителна". Един от седемте изпълнители върху нея е звуков артист, който гали ушите и допълва изживяването за сетивата.
Златни илюзии
11 октомври, 21:00; 12 октомври, 18:30, СКЛАД
В този пърформанс със световна премиера на фестивала участват четирима артисти от различни полета: Ханс Питър Кун от Германия осигурява светлина и звукова инсталация, хореографията и танцът са от Акеми Нагао и Джунко Вада от Япония, а от България в композицията се включва и цикулката на Биляна Вучкова. Каква е връзката между музикант, танцьор, светлина и пространство, усещаме и ние, докато те изследват пред нас.
Някога преди
12 октомври, 20:30, Дом на културата Борис Христов Канадската танцова компания Out Innerspace използва театрални илюзии, призрачна сценография и кукли, за да ни покани в странен свят. Някъде между реалното и неясното танцьорите играят с представите ни за света, а виртуозните им движения полека отхвърлят логиката, с която сме свикнали. Така в крайна сметка създават "ода на невижданите сили".
Добре дошли
19 октомври, 20:00, Дом на културата Борис Христов
Аурора Лубос често прекарва през тялото си смели или политически теми – в родната й Полша и в Англия е поставяла в танц например въпроса за домашното насилие. В Добре дошли тя насочва прожектор право към бежанците и Европа: какво е отношението ни към тях, посрещаме ли ги с човечност и доколко сме безразлични към проблемите им.
Втора природа
19 октомври, 17:00, СКЛАД
През 1927 полякинята Пола Ниренска, която по-късно става важно име в танца, е на 17 и някъде там започва нейната история: моли родителите си да отиде в специализирано училище, но те отказват, така че се затваря в спалнята си и три дни отказва да яде и спи, докато не се съгласят. Тази желязна воля я държи на крака, когато успява да избяга от Холокоста, но така и не се освобождава от спомените и се самоубива в Щатите. Нейната биография става почва за Втора природа – представление, което прави радикален прочит на травмата на Холокоста.
A simple space
18 октомври, 20:00; 19 октомври, 11:00, Дом на културата Борис Христов
Когато мислим за цирк, си представяме мрежи, визуални илюзии, грим и светлинно шоу. Една трупа от Австралия разбива конвенции не само с името си Gravity and Other Myths ("гравитация и други митове"), а и с решението да показват циркови номера без предпазни мерки. В този награждаван спектакъл те излизат по мускули и трико, за да се строяват на кули и да се подхвърлят в напрегнатото пространство наоколо.
One Dance Week е в Пловдив между 20 септември и 19 октомври, билетите са от epaygo.bg, повече – на onedanceweek.com