В самотата на памуковите полета

Жанр: театрална постановка
Автор: Роман Должанский
Режисьор: Тимофей Кулябин
Сценография: Олег Головко
Участват: Ингеборга Дапкунайте, Джон Малкович

Действието се развива „от другата страна на времето“ – в тъмните часове на нощта, когато се срещат един дилър и един клиент и се оплитат в опасна играГостуването на постановката, която приветства на наша сцена иначе недосегаем герой от световната попкултура, повдигна на първо място въпроса за достъпността на изкуството. Цената на този разговор е висока – между 50 и 400 лв. – и съвсем справедливо засегна чувствителна тема: за кого е предназначен в крайна сметка театърът и може ли един държавен културен институт да определя пазарни цени, които поначало изключват част от обществото?

Разбира се, предположението, че много хора биха отделили средства, дори цената на билета да е притеснително висока, е вярна – въпросът тук не е в художествената стойност на самата постановка. Въпросът е, че всеки човек трябва да има възможност да я види.

И все пак що за пиеса е В самотата на памуковите полета? Бернар-Мария Колтес е един от ярките гласове на френския театър, наследник на следвоенни драматурзи като Самюъл Бекет и Жан Кокто. Текста си пише през 1985 – четири години, преди да почине в Париж след усложнения, причинени от СПИН.

Действието въвлича зрителите във философски диалог между Дилър и Клиент, който премълчава причината и мотивите зад срещата и предполагаемата „сделка“ между двамата.

Прочитът, който ще гледаме на сцена в София, е на руския режисьор Тимофей Кулябин, чиито постановки през декември 2022 бяха свалени от афишите в Русия заради откритите позиции срещу войната, които той и баща му Александър Кулябин изразяват. И докато вторият към момента е под домашен арест в Новосибирск, Тимофей продължава да поставя пиесите си на международна сцена – неговата постановка Нора по Хенрик Ибсен също има премиера в Народния театър на 2, 3 и 4 февруари.

А що се отнася до памуковите полета, премиерата на постановката в театър Дайлес в Рига през май 2022 привлече сериозен интерес – не само заради екипа зад кулисите, но и заради участието на популярната литовска актриса Ингеборга Дапкунайте и самия Джон Малкович, който, преди да спечели Еми и да бъде номиниран за Оскар, БАФТА и Златен глобус, е основател на чикагския театър Steppenwolf. Иначе, както казва Кулябин, „в нашия спектакъл има двама актьори, но само един персонаж. Голяма част от времето ще прекараме в подсъзнанието, в кошмарите на човек, който никога няма да излезе на сцената“.темите за любовта като копнеж и невъзможност; за търговията като доминиращ модус на човешки взаимоотношения; за желанието – като нещо срамно, скрито, болезнено и самоунищожително; и в крайна сметка за самотата.



Може също да ти хареса

Издишване

от Веселин Дамасков Прочети още

Политическо сатирично кабаре

от Програмата Прочети още

Приказка за виенския валс

от Програмата Прочети още

Пинокио

от Програмата Прочети още

Иванов

от Програмата Прочети още

Circus Maestro

от Програмата Прочети още