В самотата на памуковите полета

Жанр: театрална постановка
Автор: Роман Должанский
Режисьор: Тимофей Кулябин
Сценография: Олег Головко
Участват: Ингеборга Дапкунайте, Джон Малкович

Действието се развива „от другата страна на времето“ – в тъмните часове на нощта, когато се срещат един дилър и един клиент и се оплитат в опасна играГостуването на постановката, която приветства на наша сцена иначе недосегаем герой от световната попкултура, повдигна на първо място въпроса за достъпността на изкуството. Цената на този разговор е висока – между 50 и 400 лв. – и съвсем справедливо засегна чувствителна тема: за кого е предназначен в крайна сметка театърът и може ли един държавен културен институт да определя пазарни цени, които поначало изключват част от обществото?

Разбира се, предположението, че много хора биха отделили средства, дори цената на билета да е притеснително висока, е вярна – въпросът тук не е в художествената стойност на самата постановка. Въпросът е, че всеки човек трябва да има възможност да я види.

И все пак що за пиеса е В самотата на памуковите полета? Бернар-Мария Колтес е един от ярките гласове на френския театър, наследник на следвоенни драматурзи като Самюъл Бекет и Жан Кокто. Текста си пише през 1985 – четири години, преди да почине в Париж след усложнения, причинени от СПИН.

Действието въвлича зрителите във философски диалог между Дилър и Клиент, който премълчава причината и мотивите зад срещата и предполагаемата „сделка“ между двамата.

Прочитът, който ще гледаме на сцена в София, е на руския режисьор Тимофей Кулябин, чиито постановки през декември 2022 бяха свалени от афишите в Русия заради откритите позиции срещу войната, които той и баща му Александър Кулябин изразяват. И докато вторият към момента е под домашен арест в Новосибирск, Тимофей продължава да поставя пиесите си на международна сцена – неговата постановка Нора по Хенрик Ибсен също има премиера в Народния театър на 2, 3 и 4 февруари.

А що се отнася до памуковите полета, премиерата на постановката в театър Дайлес в Рига през май 2022 привлече сериозен интерес – не само заради екипа зад кулисите, но и заради участието на популярната литовска актриса Ингеборга Дапкунайте и самия Джон Малкович, който, преди да спечели Еми и да бъде номиниран за Оскар, БАФТА и Златен глобус, е основател на чикагския театър Steppenwolf. Иначе, както казва Кулябин, „в нашия спектакъл има двама актьори, но само един персонаж. Голяма част от времето ще прекараме в подсъзнанието, в кошмарите на човек, който никога няма да излезе на сцената“.темите за любовта като копнеж и невъзможност; за търговията като доминиращ модус на човешки взаимоотношения; за желанието – като нещо срамно, скрито, болезнено и самоунищожително; и в крайна сметка за самотата.