Сцена без граници | Два пъти повече международен театър в София

Инициативата #СценаБезГраници ще превърне София в епицентър на международния театър през юни. Шест от водещите сцени в столицата ще посрещнат девет спектакъла от осем държави и три филмови прожекции. Публиката ще може да се наслади на творчеството на две емблематични имена в европейския театър – Деклан Донелан и Силвиу Пуркарете, както и на впечатляващи продукции на български режисьори, поставени в чужбина. Началото е на 4 юни с гостуване на Силвиу Пуркарете в Младежкия театър Николай Бинев с Орачът и смъртта.

Създадена като обща инициатива, #СценаБезГраници обединява усилията на две водещи институции – Народен театър Иван Вазов и 19-ото издание на утвърдената платформа Световен театър в София на фондация ВИА ФЕСТ – част от Календара на културните събития на Столична община за 2025 г., за да предложи на публиката два пъти повече световен театър.

В горещия театрален юни две от най-известните антични трагедии под режисурата на Деклан Донелан – Медея от Еврипид и Едип цар от Софокъл, ще бъдат представени заедно в една и съща вечер на Голяма сцена в Народния театър. Медея е продукция на Народния театър, а Едип цар – спектакъл на Национален театър Марин Сореску, Крайова, Румъния.

Международно признатият румънски режисьор Силвиу Пуркарете ще бъде представен пред българска публика със своя спектакъл Орачът и смъртта от Йоханес фон Тепл, както и с най-новата си премиера – моноспектакъла Йона от Марин Сореску, с участието на световноизвестния японски актьор Кураносуке Сасаки.

Акцент в програмата са три спектакъла на български режисьори, създадени в други държави от региона. Публиката ще има възможност да гледа спектакъла Стълб от сол по най-новата пиеса на съвременния черногорски драматург Александър Радунович, поставен от режисьора Явор Гърдев в Кралски театър Зетски дом в гр. Цетине, Черна гора; спектакъла на Стилиян Петров Когато ние, мъртвите, се пробудим от Хенрик Ибсен, продукция на Националния театър в гр. Нова Горица, Словения, както и Дон Жуан по Молиер на режисьора Васил Василев, поставен в Националния театър в гр. Ниш, Сърбия. Регионалният фокус, част от проекта Театрални мостове в Югоизточна Европа, е допълнен и от документалния спектакъл 96% на гръцкия режисьор Продромос Циникорис. 

Програмата на #СценаБезГраници е обогатена и от прожекции на два спектакъла на NT Live, които зрителите ще могат да видят в Дом на кинотоКолко е важно да бъдеш сериозен от Оскар Уайлд и Д-р Стрейнджлав, сценична адаптация по сценария на Стенли Кубрик.

Домакини на събитията са 6 различни сцени в София: Народен театър Иван Вазов, Младежки театър Николай Бинев, Театрална работилница Сфумато, Столичен куклен театър, Дом на киното и НАТФИЗ.


Програмата:

Спектакълът, откриващ инициативата – Орачът и смъртта от Йоханес фон Телп, ще ни посрещне на сцената на Младежкия театър на 04.06. /сряда/ от 19:00 ч.

Силвиу Пуркарете е от най-значимите режисьори от Източна Европа с международно признание. Неговият визуално завладяващ и съноподобен спектакъл се превърна в един от най-награждаваните румънски спектакли през последните години, отличен включително с Националната награда за най-добро представление. Той се основана на едноименното късносредновековно немско произведение в проза от Йоханес фон Тепл, написано около 1401 г., което влиза в историята и като една от първите печатни книги в Европа. Оригиналният текст се разгръща като жив диалог между Орача, чиято съпруга Маргарета наскоро е починала, и Смъртта. Силвиу Пуркарете го превръща в интензивен вътрешен монолог. Режисьорът щедро черпи от красивия и изпълнен с алегории и поетични образи език на фон Тепл, които превежда в завладяваща театрална образност с помощта на мащабни видеопрожекции и демонстрира талантлива симбиоза между живото сценично присъствие и новите технологии. 


На 05.06. /четвъртък/, 19:00 ч., в Столичен куклен театър ще се насладим на една постановка на Националния театър на Сверена Гърция – Солун, Театър Шаубюне – Берлин и Театър Ла Ховен – Мадрид.

В 96% на режисьора Продромос Циникорис става въпрос за еврейската общност в Солун през 1943г., която е била най-голямата на Балканите, и е депортирана в нацистките концентрационни лагери. Представлението надниква в тази тъмна и забравена история, която е оставили видими следи. Кой сътрудничи на насилниците и кой помага на съпротивата? Какви са били механизмите за забрава на случилото се и каква е ролята на театъра по отношение паметта за него? Защо днес се интересуваме от тази история от миналото и как тя е свързана със собственото ни бъдеще?


На 11.06. /сряда/ от 19:00 ч. екипът на Кралски театър Зетски дом – Черна гора ще се настани върху сцената на Театрална работилница Сфумато, за да ни представи спектакъла Стълб от сол от Александър Радунович с режисьор Явор Гърдев.

Заглавието препраща към библейския разказ за жената на Лот. При бягството на семейството от Содом и Гомор, въпреки предупреждението на ангела, тя се обърнала назад, за да види как Бог ги унищожава, и се превърнала в стълб от сол. Под формата на абсурдистка черна комедия пиесата се занимава с ужаса от разтърсващи света конфликти, пред които се изправят новите поколения, и злото у човека. 


На 13.06. /петък/ в аулата на НАТФИЗ ще вникнем в света на Деклан Донелан, благодарение на документалния филм Актьорската игра на режисьора София Файнс.

През лятото на 2021 г. компанията Cheek by Jowl, в която Донелан работи съвместно със сценографа Ник Ормерод, обединява усилия си с режисьора Софи Файнс, за да създаде първата задълбочена документация за уникалния процес и философия на конпанията. Крайният резултат е богато и вълнуващо пресъздаване на метод за работа с актьора на голям театрален творец. 


Една частица британски театър, до която можем да се докоснем, ни очаква на 16.06. /понеделник/ от 19:00 ч. в Дом на киното. За тази частица сме чували всички – Колко е важно да бъдеш сериозен от Оскар Уайлд под режисурата на Макс Уебстър.

Да бъдеш разумен може да бъде твърде скучно. Поне Джак смята така. Докато се вживява в ролята на правоверен съдия в провинцията, той се разхожда в града под фалшива самоличност. Междувременно приятелят му Алджи се представя по подобен начин. Но двойният живот си има своите недостатъци особено когато става дума за любов. Надявайки се да впечатлят две подходящи дами, господата се оказват хванати в мрежа от лъжи, която трябва внимателно да преплуват. Така „Колко е важно да бъдеш сериозен“ се превръща в забавна история с игри на самоличността и романтика.


На 20.06. /петък/от 19:00 ч., на сцената на Народния ни театър ще се развихри Дон Жуан – гостува Националния театър на Сърбия. Режисьор е Васил Василев, а драматург е Спасойе З. Милованович.

Пиесата е смел бунт на различни нива – тя не е нито комедия, нито трагедия, а свободно се движи между жанровете и нарушава строгите правила на класическия театър.

Главният герой е méchant homme – в речника на XVII век това означава истински злодей. Той е богат и влиятелен аристократ, който злоупотребява със своя статут. Циничен и нелоялен, той възхвалява лицемерието като удобна маска, която му позволява да живее разгулно, без капка съжаление. 

В своята постановка българският режисьор създава ангажираща и многоцветна съвременна интерпретация на класическата пиеса, като се интересува от вътрешната сила на човека да постигне прозрение за себе си, да се промени и надрасне. 

*На сръбски език със субтитри на български и английски. 


Най-доброто от британския театър ще можем да видим на киноекрана в Дом на киното и на 23.06. /понеделник/ от 19:00ч. Д-р Стрейнджлав или как престанах да се страхувам и обикнах бомбата е филм на Кубрик от 1964г., който се превръща в класика на антивоенната сатира по време на Студената война. Филмът проследява хаотичните събития, предизвикани от вманиачен американски генерал, който нарежда ядрена атака срещу СССР.  Започва сюрреалистично състезание, в което правителството и един ексцентричен учен, д-р Стрейнжлав – експерт по оръжия и едва реформиран нацист, се надпреварват да предотвратят глобално унищожение.

Този принцип е запазен и в съвременната сценична адаптация на филма под режисурата на Шон Фоли. Седемкратният носител на британските филмови награди БАФТА Стив Куган изпълнява четири роли, включително и на д-р Стрейнджлав. Постановката е създадена от световноизвестен творчески екип, включващ и Армандо Янучи, съавтор на адаптацията.


Театрална работилница Сфумато ще е доманкин и на Когато ние, мъртвите, се събудим на 24.06. /вторник/ от 19:00 ч. Постановката от Хенрик Ибсен е под режисурата на Стилиян Петров и е част от репертоара на Националния театър на Словения.

Професор Арнолд Рубек, скулптор, и съпругата му Майя са женени от няколко години, но между тях липсва истинска привързаност. Някога професорът е обещал на съпругата си, че ще я заведе на върха на планината, за да види красотата на целия свят, но това обещание остава неизпълнено. Те се опитват да разнообразят живота си с летни пътувания, този път с пътешествие по крайбрежието. Животът им се преобръща, когато, докато чакат в летния курорт за отплаването на кораба, Майя среща ексцентричния ловец на мечки и земевладелец Улфхайм, а Рубек се сблъсква с Ирене – жената, която години наред е била модел за неговото произведение „Денят на възкресението“. По време на този период Рубек и Ирене стават много близки, но точно преди завършването на скулптурата Ирен неочаквано и без обяснение го напуска.