После се оказва, че работата е 24/7, защото в главите под шапката на Folch Studio съществуват цели пет отделни проекта, всеки от които с характер – от издание за пътуване през продуцентски бранд за видео до консултантска услуга за криейтив или платформа за дизайн интервюта, които се самоунищожават, щом бъдат прочетени 5000 пъти. Но защо в момента ви свързваме с Барселона? Алберт Фолк и Рафа Мартинес от студиото пристигат като лектори за фестивала за дизайн Мелба – проект на студио Комплект, който иска да гради силна визуална култура с изложба и симпозиум с лекции. Сред гостите има седем европейски имена от разнообразните сфери на дизайна (например Пени Мартин от списание The Gentlewoman или новите идеи за устойчиво бъдеще на Space 10). Идват на 10 ноември в Генератор: Алберт Фолк е основател на студиото с минало в науката и важно място в екипа, създал интериорното списание Apartamento, а днес е дизайнер със стил, от който е премахнато всичко излишно. Рафа Мартинес е неговият съдружник с предишен опит в журналистиката, чиято преподавателска позиция по стратегическо мислене в дизайна вече ви казва, че е отговорен за стратегията на бранда. С двамата влизаме в разговор, в който опрашването на цветя е дизайн, а експлозията в офиса – просто едно доказателство, че всичко работи добре.

Работното пространство
Алберт: В студиото ни работата е много експлозивна – срещи, обаждания, имейли… Слушаме музика, но не със слушалки, а всички заедно – за да не изпусне някой нещо важно. Имам едно вечно усещане за хаос на личното си бюро, заради това често го организирам, макар хората все да ми казват, че е достатъчно подредено.
Рафа: И аз държа бюрото си чисто. Харесвам спокойната атмосфера, но спокойствието означава, че нищо не се случва. Така че търсим баланс между ред и хаос. Доста от сутрините ни са сравнително тихи, което ми допада, но после искам да компенсирам с експлозивни следобеди.

Градът
А: Мисля, че бих могъл да живея почти във всеки град в света. Но в крайна сметка избираш да бъдеш там, където се усещаш свободен. Живея в Барселона, защото ми харесва – тук се чувствам удобно, имам интересен социален кръг, а и мога да карам сърф, когато поискам. Това е важно за мен. Което не означава, че в града няма и неща, които не харесвам, но ако сложа всичко на везни, предимствата надделяват над недостатъците.

Стилът
А: Ако някога трябва да обясня нашия стил "колкото се може по-малко дизайн" на клиент, става сложно. Те обичайно търсят големи промени, които да имат значително въздействие върху начина, по който хората ги приемат, и това често ги кара да искат нещо твърде сложно. А пък за нас именно простотата прави нещата привлекателни.
Р: Харесваме по-аскетичния подход и постоянно се налага да обясняваме на клиентите си как нещо силно, но просто е по-ефективно. Разбира се, зад всичките ни предложения стоят стабилно изградена концепция и точна стратегия.

Екипът
А: Всекидневно правим леки намествания в екипа, за да се сработваме все по-добре.
Р: Ценим таланта – той е важен, но важно е и отношението. Винаги избираме хората в екипа според интуицията си, която е допълнителен пласт над портфолиото и опитa.
Страничните проекти
А:
Нашата професия не започва, нито свършва с някой проект. Постоянно работим с графични дизайнери, фотографи, журналисти – хора, които комуникират – и сме ангажирани 24/7. Понякога, ако имаш малко повече време или ако наистина искаш да направиш нещо различно, нещо подривно и разрушително, започваш проект като Odiseo.
Р: Със започването на проекти като списанията Odiseo и Eldorado си отворихме път към изследването на нови територии, към създаването на синергия и връзка с други професионалисти.

Науката
А:
Учил съм биология и заниманията с наука ми липсват много. Винаги обаче съм имал усещането, че ако се телепортирам обратно там, това би имало малко значение за научния свят. Имам предвид, че сме като гъби, които поемат информация, но в науката няма истинска възможност за творчество. Пък аз силно исках да се занимавам с креативна работа. Имах шанса да се откажа от всичко останало и да се съсредоточа върху дизайна и просто грабнах тази възможност. Мисля, че миналото ми има голям отпечатък върху начина, по който работя и днес. Винаги ще бъда привлечен от природата и, макар че в момента съм познат като дизайнер, истината е, че нямам усещане за ясно призвание. Обичам това, което правя, но няма да имам усещането, че предавам себе си, ако някога еволюирам в друга сфера.

Презареждането
А:
И двамата прекарваме много време със семействата си, a аз имам и хоби – сърфът. Връзката с природата винаги е била много важна за мен и се опитвам да й се наслаждавам толкова, колкото мога. Иначе за последен път бях в Пиренеите – търсех място с по-малко хора, където да се свържа с природата в по-чистия й вид. Пак заради тази връзка, когато пътувам, събирам различни малки обекти – минерали, фосили и растения. По един или друг начин те ме свързват с мястото.
Р: За мен е трудно да се изключа от работата, но се пробвам. Имам три малки деца, така че се опитвам да прекарвам възможно най-много време с тях. Това е най-добрият начин да презареждам. Последното ми пътуване беше до Швейцария с цялото семейство – движихме се и живяхме в каравана за три седмици. Беше голямо приключение, но много ни хареса. Иначе и аз като Алберт обичам сърфа – помага ми да се откъсна от всичко останало и да се свържа с природата и с едно усещане за свобода. Истината е обаче, че не практикувам толкова често, колкото него.

Определението за дизайн

А: Ако трябва да обясня работата си на някого, който може би не разбира твърде много от дизайн, ще му кажа това: едно цвете има такава окраска, че да привлича насекоми, които да го опрашват и дизайнът е точно това. В света на растенията цветето с най-привлекателен цвят, най-вълнуваща форма и най-достъпен полен често е най-успешното. Такъв тип екосистема работи и за дизайнерите.

Студиото на Алберт и Рафа е на folchstudio.com
Повече за фестивала Мелба – тук, на melba.bg/festival и във фейсбук страницата му