Морфология на цъфтежа

Галерия Контраст продължава серията изложби Нови имена в изкуството. Тази инициатива има за цел да представи художници, които живеят и творят в България, имат значимо онлайн присъствие и успешно продават произведенията си в чужбина, но чиято работа остава недостатъчно позната на българската публика.
Милена Стефанова е представител на художниците без художествено образование, като основната причина да не получи такова е невъзможността ѝ да се впише в матрицата на визуалната пропаганда, имитираща изкуство, която доминира през втората половина на 20-ти век в България. В историята на изкуството много художници са избрали този път на развитие и са успели да разчупят установените рамки за красиво, изящно и най-вече професионално рисуване. Най-ярките имена сред тях са Анри Русо, Ван Гог, Фрида Кало, Йоко Оно, Жан-Мишел Баския и други.
Със серията си „Морфология на цъфтежа“, Милена Стефанова прави едно напълно освободено от реализъм и натурализъм визуално изследване на подсъзнателната връзка между цветята и вагината като сугестивен символ.
Почитателите на изкуството с лекота ще разпознаят в картините на Милена Стефанова влиянието на художнички като Агнес Пелтън и Джорджия О’Кийф, втората от които е считана за майка на американския модернизъм. Нейната картина Jimson Weed/White Flower No. 1 беше продадена от „Сотбис“ в Ню Йорк през ноември 2014 г. за 44,4 милиона долара, което я прави най-скъпо продадената картина на жена художничка в историята на изкуството.
Нина Панчева-Киркова работи в областта на живописта и арт инсталациите. През 2015 г. защитава докторската си степен в Университета на Саутхeмптън, Великобритания. Изследването
ѝ е посветено на отношенията между съвременното изкуство в България и изкуството преди
1989 г., на носталгията към миналото, забравата и пренаписването на биографии. Резултат от тези търсения са й част от картините, представени в галерия Контраст – образи от социалистическия реализъм и фрагменти от фотографии, които изследват представите за близкото ни минало в днешната, посткомунистическа България. Между фотографията и живописта, между абстрактното и фигуративното, картините търсят един (не-)възможен автентичен образ на миналото, отвъд идеологическото и политическото.

„Изкуството не е опит за себеизразяване“, смята авторката. За нея то не е също така забавление, нито опит за бягство от реалността. То е уникален начин на самопознание и познание на света отвъд ограниченията на езиковите понятия и рационалното. Затова и темите на другите серии картини в изложбата са посветени на проблеми от настоящето като екология между дигиталните образи и сетивното, но и на символи като хляба и рибите, поставени в съвременността.
Картините и инсталациите на Нина Панчева-Киркова участват в изложби в България, Англия,Уелс, Австрия, САЩ и Канада. Нейни творби са включени във финалните селекции на
Лондонското Биенале, Sunny Art Prize, Visual Art Open, ING Discerning Eye и др. Носител на националната награда за живопис „Анастас Стайков“. Нейни картини са включени в
постоянната експозиция на Българския културен център в Лондон.