Нулева степен на почерка. Митологии – ново издание на Ролан Барт

Сборникът Нулева степен на почерка. Митологии на Ролан Барт излиза като пълно издание, публикувано от издателство Колибри. Преводът е дело на екип в състав Асен Чаушев, Весела Антонова, Галина Меламед и Стоян Атанасов, като последният е и автор на предговора Ролан Барт – класик на модерността. Дизайнът на корицата е създаден от Стефан Касъров.

Изданието включва две ключови творби на ранния Ролан Барт – Нулева степен на почерка и Митологии. Между тези два текста съществува дълбока връзка. В първия си труд Барт разглежда литературата като емблема – репрезентация на света, човека и самата литература. Той обръща гръб на съдържанието ѝ и я разглежда като символ. По подобен начин масовата култура в Митологии също е представена като мит, но не в класическия смисъл на легенда или предание, а като образ, създаден чрез вторичен език. Барт свързва двете си произведения, като определя Нулева степен в Митологии като митология на литературния език.

Стоян Атанасов обяснява, че Нулева степен на почерка е своеобразна феноменология на френската литература от XVII век насам. Барт се отклонява от класическата двойка форма/съдържание, замествайки я с противопоставянето литература/история. Според него натуралистите като Мопасан и Зола, както и техни последователи от XX век, се отличават с известна кичозност, поради което твърде силно обработената форма претендира за директно разкриване на реалността. На този фон опитите за новаторство на автори като Андре Бретон и Жан-Пол Сартр остават повърхностни. Барт нарича последната разновидност на литературния почерк нулева степен на почерк – термин, заимстван от датския лингвист Вито Брьондал, който тук обозначава отсъствие на патос, отличаващ стила на писатели като Албер Камю и Самюел Бекет.

Митологиите на Барт се смятат за един от първите семиологични текстове с приложен характер. Макар част от съдържанието им да е загубило своята актуалност, съвременните анализатори на масовата култура ще открият в тях фигури и явления, които намират своите съвременни превъплъщения. Седемте реторични похвата на мита, разгледани в есето Митът днес, предоставят ценен инструмент за разбирането на много съвременни явления – предизборни кампании, съдебни процеси, спортни и медийни звезди, както и различни форми на суеверие.

Ролан Барт е изтъкнат френски философ, литературен критик и семиотик. Творчеството му обхваща идеи от структурализма, екзистенциализма и постструктурализма и е повлияно от психоанализата, марксизма и деконструкцията. Получава класическо хуманитарно образование в Париж. В периода 1948–1950 г. преподава в Букурещ, където попада под влиянието на лингвистично-семиотичните идеи на А.-Ж. Гремас. През 50-те години работи като журналист, подкрепя новия роман, театъра на абсурда и естетиката на Бертолт Брехт. През 1953 г. публикува Нулева степен на почерка, а през 1957 г. издава сборника с есета Митологии, посветен на масовата култура. В средата на 60-те години събира критическите си есета, където анализира връзките между език и личност. По-късно, през 1975 г., излиза автобиографията Ролан Барт за Ролан Барт, а през 1979 г. – Писателят Солерс. Един от неговите известни трудове е Фрагменти на любовния дискурс от 1977 г., който изследва любовните взаимоотношения чрез кратки текстове, наречени фигури.

Сборникът Нулева степен на почерка. Митологии предлага на читателя дълбоката интуиция на Барт, неговия усет към систематизация на мащабни литературни и културни явления, както и вкус към метафоричните дефиниции на понятията. Творбите му блестят с формулировки, които откриват нови перспективи в разбирането на литературата и културата.