Омара „Бомбино“ Моктар с два камерни концерта в София

„Туарегският Джими Хендрикс“ от Нигер и групата му свирят смесена електро-акустична програма в две поредни вечери

След фурора си на голяма клубна сцена у нас в началото на миналия ноември „туарегският Джими Хендрикс“ Бомбино отново е в София с два лимитирани концерта за по 180 човека всеки – на 22 май и на 23 май в зала „Сингълс“ на НДК. Поканата, както и миналия път, идва от платформата за нова африканска музика „Афровизия“ и фестивала „Аларма Пънк Джаз“ на БНР.

Омара „Бомбино“ Моктар е роден през 1980 в Тидене, на 80 км от Агадез, центъра на туарегската цивилизация в Нигер. С избухването на Туарегското въстание (в различни части на Мали и Нигер с цел отвоюване на автономия) от 1990 семейството му бяга в Алжир. Електрическата китара открива в тинейджърските си години в Алжир и Либия, учейки се от видеозаписи на Джими Хендрикс и Марк Нопфлър. През 1997 се завръща в Агадез. Само десетилетие по-късно за първи път бива издадена негова музика под името Group Bombino – в концертен албум от серията Guitars From Agadez на сиатълския лейбъл Subleme Frequencies. Точно тогава обаче, през 2007, избухват нови туарегски бунтове в Нигер, на които държавата отговаря със серия от брутални репресии. Електрическата китара бива забранена за туарегската общност, тъй като централната власт вижда в нея символ на бунта. Двама от тогавашните членове на групата на Бомбино са екзекутирани, а той самият успява да се спаси в Буркина Фасо. Tам се присъединява към групата Tidawt, също изгнаници от Нигер, с които е поканен за първи път и в САЩ като част от фестивал, посветен на туарегската култура. Американският саксофонист Тим Райс пък го кани за специален проект, с музика на „Ролинг Стоунс“, като накрая Бомбино свири заедно с Кийт Ричардс и Чарли Уотс.

„Не виждам китарата като пушка, а като чук, с който да съградя дом за туарегския народ“ – Бомбино

В Буркина Фасо Бомбино среща и филмовия продуцент Рон Уаймън, който му помага да направи добри записи на музиката си. През 2010 г. след утихването на конфликта и помирението между враждуващите страни, той се завръща в Нигер, където изнася концерт в пустинята пред над хиляда души, документиран във филма Agadez, the Music and the Rebellion.

Дан Ауербах от The Black Keys продуцира албума му Nomad (2013), издаден от Nonesuch Records. Междувременно военното напрежение в северната част на Мали ескалира и пътищата на Бомбино и на Tinariwen се пресичат за поредица от концерти в Париж, с които те обръщат вниманието на света към проблемите на туарегите в Северна Африка.

Следва американско турне, съвместни концерти с Робърт Плант, Гогол Бордело и Амаду & Мариам, a шестият му студиен албум Deran (2018), записан в студио, собственост на краля на Мароко, е номиниран за „Грами“.

В София Бомбино идва в класическо „афро-Джими Хендрикс трио“ – с музикантите си Кори Уилхелм (барабани и перкусии, САЩ) и Юба Диа (бас, Мавритания) плюс втори китарист: Кауисан Мохамед Алхасан. Музиката, която ще свирят, е от най-новия им албум Sahel (2023), като в програмата ина 22 май, и на следващия ден – 23 май, ще има както див пустинен рокенрол, така и песни за акустична китара, калабаш и джембе.

Концертите са посветени и на Деня на Африка, който се пада в същата седмица (25 май) и ще бъде отбелязан със специално събитие отново в „Сингълс“, а подаръкът за публиката е, че и трите вечери (22, 23 и 25 май) по трима от присъстващите ще спечелят билет за следващия голям африкански концерт на „Аларма Пънк Джаз“ този на Вийо Фарка Туре, син на краля на западноафриканския блус, на 2 юни в Голямата зала на клуб *Mixtape 5*. Там пък ще бъде обявена официално и есенната африканска програма на „Аларма“.

Концерт 1 – 22 май (сряда) – 21:00ч. – клуб „Сингълс“ (НДК, вход А4)

Концерт 2 – 23 май (четвъртък) – 21:00ч. – клуб „Сингълс“ (НДК, вход А4)